INI BUKAN AHLI MLM !

Diri Sendiri

My photo
Feels the wind of change is finally blowing in his direction...happier times ahead !!! .. Behave and Benice

Wednesday, February 9, 2011

LELAKI


ANTARA EGO DAN TANGGUNGJAWAB


Perbezaan jantina antara lelaki dan wanita disebabkan oleh perbezaan fisiologi , biologi , psikologi diiktiraf oleh Islam dan sebab itulah Islam membezakan tanggungjawab dan tugas antara lelaki dan wanita .. Dalam soal kepimpinan keluarga dan masyarakat serta negara Islam memang lelaki bertanggungjawab dan walaupun wanita tidak diberikan tanggujawab ini bukan bermakna wanita tidak diberikan peranan dalam keluarga , masyarakat dan Negara ..

Sebagai contoh wanita adalah pengurus rumahtangga dan harus menjadi isteri yang baik dan bertanggungjawab.. dan haruslah bersyukur kerana tidak di bebankan dengan solat Jumaat ,berjihad , solat berjemaah dan mencari nafkah hanya perlu taat kepada suaminya dan taat kepada ALLAH SWT ..

Lelaki pula segala tugas dan tanggungjaab yang diamanahkan oleh ALLAH SWT kepada mereka apakah sudah ditunaikan..Dan beberapa hadis RASULULLAH SAW bersabda :

-" Sebaik-baik kamu adalah orang yang berbbuat baik kepada istertinya"
-" Muka yang memukul wanita adalah yang memukul wanita adalah orang bukan sebaik- baiknya "

Lelaki tidak boleh merasa hebat hanya kerana tanggungjawab yang diberikan hanya kerana tanggungjawab yang diberikan kepadanya dan tidak melaksanakan tanggungjawab tersebut secara sepenuhnya .. Dalam soal kepimpinan ramai lelaki menjadi pemimpin tetapi berapa ramai yang menjadikan Rasulullah SAW sebagai contoh kempimpinan ?????
Sekarang ramai ini ramai lelaki menceburkan diri dalam bidang perniagaan dan industri tetapi berapa ramai yang benar-benar jujur dalam urusan perniagaan ini atau misalnya kita lihat hari ini ramai yang ditangkap kerana rasuah dan penyelewengan ..

Kepada mereka yang bernama lelaki :

1.jangan dayus
2.behave
3.setia kepada isteri anda ,
4.jagalah masjid yang anda bina ..
5.jika ingin mendirikan " masjid baru 4 tingkat " maka hendaklah meminta izin degan isterinya
6.sayangilah isteri anda / teman wanita anda sepenuh hati :)

No comments:

Post a Comment

Rahsia kejayaan untuk di kongsi bersama Click Here!