INI BUKAN AHLI MLM !

Diri Sendiri

My photo
Feels the wind of change is finally blowing in his direction...happier times ahead !!! .. Behave and Benice

Friday, December 30, 2011

GADIS IDAMAN LELAKI

“Dunia adalah perhiasan dan sebaik baik perhiasan dunia adalah wanita solehah”
Riwayat Muslim

Kita pasti gembira bila diri kita menjadi idaman lelaki. Apatah lagi lelaki yang baik dan cerdik. Kita akan jadi lebih gembira apabila kita menjadi idaman masyarakat, negara bahkan agama. Dan kita tentunya amat gembira apabila kita menjadi wanita idaman kekasih Allah , Rasulullah S.A.W
Kekadang kita terfikir sendiri, bagaimanakah cara utk menjadi seorang wanita idaman sedangkan kita tidak mempunyai kulit seputih kapas, bahkan kita tidaklah secantik purnama. Prasangka ini hendaklah kita hapuskan dgn kata2 mulia Rasul tercinta : Daripada Abu Hurairah , Rasulullah bersabda ” sesungguhnya Allah tidak melihat kepada bentuk tubuh kamu dan tidak juga pada rupa paras kamu, tapi Dia melihat pada hati-hati kamu”

HATI
Inilah yang plg penting. Hati hendaklah dibersihkan. hati perlu dihidupkan selalu dengan sentaisa mengingati Allah, kenal akan Allah, yakin dng hakikat yang kita adalah hamba Allah. hati juga hendaklah dihiaskan dengan benih mahmudah dan disucikan dari sampah mazmumah. Tapi kita kena ingat, nak membersihkan hati bukannya mudah. kita kena mujahadah selalu. Apabila hati kita tunduk pada Allah, bersih dari kekotoran maka buah akhlak akan muncul. Akhlak ialah aspek luaran yang muncul hasil kebersihan hati

LUARAN
kalau kita sudah dpt menutup aurat kita mengikut apa yang Allah tetapkan, bersyukurlah. Tapi kalau belum, buatlah apa yang patut. Pakaian wanita Islam yang dikehendaki penciptaNya ialah menutup seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan. Telekungnya hendaklah dilabuhkan sehingga ke paras dada. Pakaian itu Alalh dah tetapkan. Dia yang menciptakan kita, tahulah apa yang baik utk ciptaanNya

PEMIKIRAN
Gadis idaman mempunyai pemikiran yang jauh dan besar. dgn kata lain, dia sentaisa berfikir demi kebahagiaan diri dan masyarakat. Cara berfikir pada asasnya hendaklah didasarkan oleh ilmu dan panduan yang betul dan bertunjangkan Al Quran dan Sunnah.
Walaubagaimanapun, pa juga yang kita lakukan sebenarnya bukan untuk mendapat penghargaan danpujaan masyarakat tapi sebagai untuk memenuhi kewajipan kita sebagai hamba Allah yang mendiami bumiNya

Memang nak jadi gadis idaman bukan mudah. tapi kita kena berusaha. Benda yang mahal memang payah nak dapat. Umpama intan dan kaca. mana yang lebih susah nak dapat. mana yang lebih mahal. bahkan kaca digunakan sebagai bekas untuk menyimpan intan. hakikatnya intan jauh lebih mahal dari kaca. Intan jualah yang tetap menjadi idaman.

Tuesday, December 6, 2011

Rahsia Menarik Cinta Seseorang.

Rahsia Menarik Cinta Seseorang.

Kepada kaum hawa, anda harus baca artikel ini serta merta.

Kepada kaum adam, anda akan terkejut setelah habis membaca artikel ini.

Pernahkah anda terfikir, bagaimana sebenarnya proses tarikan berlaku. Tarikan yang saya maksudkan di sini adalah tarikan perasaan, emosi dan juga fizikal terhadap seseorang. Tertarik, tergoda, terpikat, jatuh cinta dan suka – Ini semua adalah hasil prinsip tarikan.

Kepada yang sedang bercinta, cuba ingat kembali saat bagaimana anda berasa tertarik terhadap pasangan anda sewaktu mula-mula bercinta dahulu. Kepada yang belum pernah bercinta, cuba anda bayangkan bagaimana anda boleh berasa tertarik terhadap seseorang sekarang.

Sudah pasti ada di kalangan anda menyenaraikan kualiti dan nilai positif seperti

Baik hati,Sopan
Tampan, Cantik
Romantik
(Isi kualiti dan nilai anda di sini)
Biar saya terangkan.

Manusia sememangnya dijadikan Tuhan untuk hidup berpasangan. Otak perempuan dan otak lelaki dicipta dengan kelebihan dan kelemahan masing-masing. Lantas, proses tarikan di antara mereka adalah satu perkara unik dan menarik untuk dibincangkan.

Bagaimana jika saya katakan bahawa kualiti dan nilai yang membuat anda tertarik terhadap seseorang tadi adalah jawapan yang logik sekali. (anda mula mengangguk kepala )

Jawapan tersebut ‘masuk akal’ tetapi tidak LENGKAP!

Jangan terkejut. Biar saya terangkan.

Proses Tarikan Bawah Sedar

Pada waktu dulu-dulu, saya sering kehairanan bagaimanalah seorang awek cun boleh ber ‘couple’ dengan lelaki yang bagi saya amat tidak sesuai. Secara tepatnya, 180 darjah tidak sesuai sama sekali. Begitu juga sebaliknya.

Apa sebenarnya yang sudah berlaku?

Hasil dari kajian dan pembacaan saya akhirnya baru saya memahami satu konsep yang secara naluri dan firasat normal memang tidak masuk akal. Hati kecil saya sendiri pun tidak setuju dengan apa yang saya baca ini. Anda pun sudah pasti akan terkejut.

Satu ayat ini mengubah persepsi saya tentang prinsip tarikan antara lelaki dan perempuan.

“Tarikan Bukan Pilihan”

Habis itu, apakah itu tarikan?

Tarikan sebenarnya adalah satu PROSES yang berlaku di minda bawah sedar kita. Erti proses adalah himpunan beberapa aktiviti yang berlaku untuk menghasilkan sesuatu. Dalam konteks perbincangan kita ini, hasil yang dimaksudkan adalah satu perasaan.

Cinta adalah satu proses.

Benci adalah satu proses.

Musnahkan pemikiran mistik anda sekarang yang menganggap perasaan seperti cinta adalah sesuatu yang mistik dan ajaib.

David De’Angelo, pakar ‘dating’ terkemuka dunia, yang memulakan teori ini dan menerangkannya secara mendalam di dalam buku bestseller beliau « Attraction isn’t a choice ».

Maksudnya di sini, anda tidak berasa tertarik dengan seseorang kerana anda MEMILIH untuk tertarik dengannya. Anda tidak membuat KEPUTUSAN untuk berasa tertarik dengannya. Anda tertarik dengan segera.

Pernakah anda melihat seseorang yang [masuk nilai positif di sini] dan anda merasakan bahawa anda tertarik dengan dia. Perasaan tertarik berlaku serta merta. Sekelip mata hati anda berkata “Aku tertarik dengan dia”.

Lelaki mahupun perempuan tidak akan melakukan proses penambahan terhadap kualiti dan nilai positif hasil dari pemerhatian terhadap orang yang mereka suka kemudian menganalisa hasilnya. Hanya robot yang melakukan semua itu. Kita hanyalah manusia biasa yang mempunyai perasaan.

Dan apabila anda keluar dan bertanya kepada ratusan orang lain untuk mejelaskan proses tarikan yang berlaku di dalam hidup mereka, sudah pasti mereka akan menggaru kepala kebingungan untuk memeberi anda jawapan.

Segalanya berlaku di luar fikiran ‘masuk akal’ mereka. Ianya berlaku secara bawah sedar.

Jadi apa perlu anda tahu semua ini?

Jika anda hendak mencari pasangan hidup anda ataupun sekadar membina kembali daya tarikan anda terhadap pasangan anda sekarang, maka anda harus tahu bagaimana untuk membina daya tarikan tersebut.

Jangan tanya KENAPA, tanya BAGAIMANA anda boleh membina daya tarikan yang kuat untuk menarik cinta ke arah anda.

Tanya diri anda, apakah proses yang harus berlaku di minda si dia untuk dia menyukai dan tertarik kepada aku ?

Secara tepatnya, anda perlu belajar ilmu untuk bagaimana meransang sistem limbik, iaitu satu bahagian yang terdapat di otak manusia yang meransang perasaan suka, sayang dan cinta.

Terdapat banyak kaedah yang anda tidak pernah dengar langsung hasil daripada kajian sains psikologi komunikasi moden seperti NLP, Gestalt dan juga ESQ.

Kaedah yang menjadi kegemaran saya ternyata banyak bersumberkan kajian NLP. Cukuplah saya mengatakan bahawa sesetengah kaedah untuk membuat seseorang berasa tertarik kepada kita agak manipulatif dan dipandang sebagai cara kotor oleh sesetengah orang. Sehinggakan sesetengah komuniti NLP sendiri tidak bersetuju dengan ajaran seperti ini.

Bagi saya, ianya bergantung kepada niat kita. Manusia tidak dilahirkan di dalam keadaan serba tahu. Manusia diberi kurniaan untuk belajar untuk menggunakan ilmu mereka ke arah yang mereka hendak tujui.

Saya tidak akan menghuraikan teknik-teknik kontroversi di dalam artikel ini kerana ianya cukup panjang dan memerlukan perbincangan yang lebih mendalam. Anda pun boleh pening nanti.

Cukuplah saya berkongsi kepada anda mengenai prinsip yang boleh mengubah hidup anda serta merta setelah anda habis membaca artikel ini. Anda telah pelajari bahawa manusia mempunyai proses tersendiri untuk berasa tertarik terhadap seseorang, dan proses tersebut berlaku di minda bawah sedar mereka atau ‘under the radar’.

Implikasi daripada kefahaman baru ini adalah anda mula membina satu kepercayaan di mana anda tidak semestinya memerlukan kualiti dan nilai positif yang hanya terdapat pada sesetengah insan yang beruntung. Anda tidak perlu ketampanan, kecantikan, dan kekayaan untuk menarik pasangan hidup anda.

Anda mempunyai satu kelebihan iaitu memberi fokus dan tumpuan anda untuk meransang minda bawah sedar orang yang anda minati untuk membuat dia tertarik kepada anda. Ini semua adalah ilmu moden yang tidak dibincangkan secara terdedah di Malaysia.

Kebanyakan teknik menyelamatkan cinta yang saya kongsikan di dalam Ebook Seni Selamatkan Cinta menggunakan ilmu moden kontroversi ini. Saya menggunakan ilmu ini di dalam kehidupan saya sendiri dan begitu juga komen positif dari pembaca yang telah mempraktiskan teknik yang saya kongsikan.

Bila anda rasakan kehidupan anda tidak seindah insan lain, usah gusar kerana kita dilahirkan dengan kekuatan tertentu. Kita mempunyai minda yang sentiasa menghormati dan berjuang untuk tuannya, iaitu diri kita. Anda sebagai tuan haruslah memberi pengisian yang berkualiti untuk minda anda agar ia dapat memproses pengisian itu dan menjadikannya matlamat perjuangan baru.

Untuk menutupi perkongsian saya hari ini, saya senaraikan isi utama yang anda harus fahami untuk menarik cinta ke dalam hidup anda.

Tarikan Bukan Pilihan.
Seseorang tidak membuat pilihan secara sedar untuk menjadi tertarik terhadap seseorang. Ianya berlaku di minda bawah sedar. Jika anda tahu untuk meransang minda bawah sedar seseorang, sudah pasti anda akan dapat apa yang anda mahu dari dirinya.

Perasaan Tertarik Adalah Satu PROSES
Cinta, sayang, rindu, suka, benci. Apakah semua ini?

Ianya tidak lain tidak bukan hanyalah satu PROSES. Anda tidak boleh tiba-tiba berasa sayang atau rindu. Perasaan sayang dan rindu hanyalah satu hasil akhir daripada beberapa aktiviti yang berlaku di dalam minda kita.

Musnahkan kepercayaan limitasi anda yang mengatakan perasaan itu adalah nasib atau takdir semata-mata. Jika anda mengetahui bagaimana untuk membuat seseorang memulakan sesuatu proses di dalam minda mereka ( katakana perasaan cinta), maka anda akan menjadi orang yang paling bahagia yang pernah anda ketahui di muka bumi ini.

Ok, semoga perkongsian dan 2 pengisian penting yang saya tulis pada artikel ini dapat membuka mata hati anda tentang satu kesedaran bahawa hidup anda cukup indah dan peluang hanya menunggu anda untuk menggapainya.

sumber daripada :

( Hazwan )
( http://senicinta.com/blog/rahsia-menarik-cinta-seseorang/ )

Friday, November 25, 2011

Wanita Materialistik ? Mengapa ?

Tajuk yang mampu memberi beberapa jawapan pedas , makian dan beberapa tumbukan laju dekat aku , HAHAHA !oke lets discuss mengenai wanita materialistik ini ..

Pendapat Pertama

Dunia Wanita Materialistik
by AF HAZWAN on
Situasi A

Seorang isteri menghendakkan sebuah kereta Ferrari dan sebuah rumah banglo mewah daripada suami. Si suami menuruti segala kehendak si isteri kerana mampu dari segi kewangan. Si isteri gembira dan berpuas hati.

Situasi B

Seorang isteri menghendakkan sebuah kereta Ferarri dan sebuah rumah banglo mewah daripada suami. Si suami TIDAK menuruti kehendak si isteri walupun mampu dari segi kewangan. Si isteri sedih dan tidak berpuas hati.

Berdasarkan dua situasi di atas, saya yakin dan pasti wanita akan berasa gembira dan berpuas hati jika kehendak mereka dituruti. Jika kehendak mereka tidak dituruti, semestinya mereka akan bersedih dan tidak berpuas hati. Ini adalah lumrah kejadian wanita. Namun, adakah golongan wanita ini adalah golongan wanita materialistik?

Prada, Luis Vuitton, Chanel, Vinci, Versace dan sebagainya adalah jenama terkemuka dunia yang menjadi kegilaan ramai wanita pada abad ini. Jika diberi pilihan sama ada kereta Kancil dan BMW saya yakin dan pasti jawapannya mesti yang lebih mewah. Begitu juga dengan wang kertas RM10 dan RM 100. Semestinya yang besar akan menjadi pilihan.

Materialistik pada sudut bahasa bermaksud sifat yang mementingkan kebendaan. Pandangan umum untuk perkataan “Materialistik” adalah negatif.

Sebenarnya, kita semua adalah manusia materialistik. Jika tidak, perhatikan sendiri jam di tangan anda, perhatikan jenama pakaian anda. Anda membaca posting ini dengan menggunakan “laptop” dengan bantuan teknologi internet. Ya, kita sememangnya materialistik cuma ditahap selamat dimana kita masih lagi waras dengan pemiliihan kebendaan yang penting dan berguna untuk keperluan hidup kita.

Apakah kesan wanita materialistik terhadap perhubungan cinta anda?

Kesan daripada anda memilih wanita materialistik di dalam kehidupan cinta anda adalah terpulang kepada keadaan diri anda sendiri. Jika anda mampu daripada segi kewangan sememangnya anda mampu untuk belikan apa saja. Bagi anda yang tidak mampu semestinya “tinggalkan saja” adalah pilihan anda.

Kami di Seni Cinta sentiasa berfikiran positif dan terbuka untuk permasalahan cinta. Oleh itu, jika anda sedang bercinta dengan wanita materialstik, nasihat kami adalah cuba kaji dan fahami sejauh mana cinta dan kehendak wanita tersebut ke arah kebendaan. Jika ditahap yang melampau, anda ada dua pilihan iaitu:

PERTAMA – Berfikir dan bertindak ke arah kemahuan wanita tersebut
KEDUA – Tinggalkan wanita tersebut untuk kebaikan anda dan masa depan
Setiap pilihan pasti ada tujuan dan matlamat jangka masa panjang. kadang- kadang anda harus memilih untuk meneruskan hubungan dengan wanita yang dianggap materialistik kerana segelintir wanita seperti ini sebenarnya akan membantu anda untuk menjadi lebih maju lagi di masa yang akan datang. Jika anda betul- betul komitmen ke arah ini semestinya kereta kancil anda akan berubah menjadi BMW 5 tahun daripada sekarang. Jenama pakaian anda akan berubah menjadi lebih mahal. Wang di dalam wallet anda yang selama ini dipenuhi wang kertas Rm1 akan dipenuhi dengan wang kertas Rm100, malah wang di dalam akaun bank anda juga akan bertambah.

Oleh itu, berfikirlah ke arah sesuatu yang positif untuk anda, si dia dan hubungan cinta anda. Jangan jadikan kelemahan sebagai alasan untuk anda gagal di dalam perhubungan cinta anda. jadikan kelemahan itu sesuatu yang menghasilkan kekuatan. Anda mampu lakukannya!

(sumber : http://senicinta.com/blog/dunia-wanita-materialistik/ )

Pendapat Kedua

Sebenarnya...memang ada wanita yang ikhlas dan berhati tulus untuk menerima cinta si jejaka seikhlas mungkin tanpa memandang harta dan kebendaan . Masalahnya , bilangannya tak lah seramai mana . Betul tak ? Tapi...kalau semua memandang harta , siapa nak terima cinta jejaka yang tak berapa berharta yang berlambak tu ? Kenapa harta menjadi ukuran ? Itu kena tanya gadis - gadis kat luar tu .


Sebenarnya , LM sendiri tak menafikan...wang itu penting . Takda duit nak makan apa betul tak ? Tapi kes yang kita katakan ni bukan pasal lelaki yang tak berkerja...cuma tidak memiliki kereta cantik dan berpoket tebal . Kalau kita perasan , gaya hidup mewah dah jadi trend gadis kini yang bergelar pelajar . Duit pinjaman PTPTN kan bayak..cukup untuk mereka buat rebonding , beli handphone canggih dan beli baju - baju branded . Jika dah biasa guna benda berjenama , mau ke naik motor kapcai bila berdating ? mungkin ada yang mau..tapi bukan semua kan ?


LM bukan nak hentam sesiapa..bukan nak kutuk lelaki menipu kerana mereka malu dengan diri mereka atau nak kutuk wanita yang hanya memandang kebendaan . Perkara ni memang umum . Semua tau tu . Ramai wanita terlalu mengejar kemewahan . Kalau nak cari yeng berkereta cantik dan smart , poket tebal...anak orang kaya boleh la korang tackle kan ? Tapi jejaka yang baru bekerja dan takpunya kereta korang sanggup ke terima cinta mereka ? Tak ramai wanita yang sanggup naik motor kan ?


Jalan mudah bagi wanita mata duitan dan memandang kemewahan ni , dengan mereka buat hubungan cinta dengan lelaki dah berkahwin yang berpoket tebal . Bukan semua wanita macam tu , tapi rami je yang buat macam tu . Setakat makan ada orang tanggung , top up settle apa dia nak risau . Pernah LM jumpa ada sorang perempuan ni...cam tak layak je rasanya nak panggil dia wanita..huhu . Perempuan ni waktu dia belajar...3 tahun segala duit sewa rumah dan duit saku ditanggung oleh seorang seorang lelaki ni . Dah la lelaki ni dah tua dan berkeluarga . Tapi kononya demi cinta , si lelaki sanggup . Dah habis belajar lelaki yang agak berpengaruh ni siap carikan kerja dengan menggunakan cabel yang lelaki tu ada . Tapi bila dah kerja....perempuan ni hinggap pula ke tangan lelaki lain yang lebih kaya . Ada kan kes macam tu ....


Tapi...memang geram lah juga LM kalau terjumpa wanita jenis materialistik ni . Mereka anggap cinta macam takda makna . Cari kepuasan diri atas kelemahan lelaki . Alah..lelaki kalau dah tergoda dengan kecantikan dan liuk lentok perempuan...ramai je yang cair , betul tak ? Akhirnya..duit dalam poket tu di tabur je pada perempuan camni .


Kepada jejaka tampan dan gagah perkasa di luar sana , korang masih single ? Jangan risau...sesuangguhnya ramai lagi wanita yang baik budi dan ikhlas dalam bercinta ....percayalah . Sesungguhnya , wanita yang baik itu hanya buat lelaki yang baik .

(sumber : http://www.lydiamiza.com/2011/01/terlalu-ramai-wanita-materialistik.html )

Pendapat Ketiga

Shafila Saparuddin

bgantung pd individu tu sndri. sbb bgntung gak pd keinginan n kperluan individu tu. sbb x sume wanita, kite leh judge as wanita materialistik ..

Pendapat Keempat

Nama Saya Nazim

jika kita lihat sekarang..wanita lebiih mudah menyukai jejaka y mmpunyai kereta @ sbgainya... mereka cnderung utk mmilih y berharta..mksodnya d cni mereka punya cinta tidak sejati..
Bagaimana dengan pendapat aku ??

hmm agak susah apabila memikirkan . tapi pernah korang dengar konsep

LELAKI : WANITA
9 AKAL 1 NAFSU : 9 NAFSU 1 AKAL

ape yang aku nampak dan research lah kan , daripada konsep di atas da boleh nampak kot materialistiknya tapi semuannya bergantung kepada hati dan diri juga .. nampak balance sebenarnya konsep nie ..

Mengapa wanita 9 nafsu dan 1 akal ?

Sebab 9 nafsu adalah perkara yg besar , melebihi 1 nafsu .. sebagai seorang wanita 9 nafsu , mereka inginkan segalanya walaupun hanya untuk memenuhi kehendak lebih daripada keperluan .. Mengapa ? kerana wanita inginkan kesenangan hidup , keselesaan hidup dan yg sempurna dalam hidup .. betol ? tapi mengapa di kurniakan 1 akal ? di sini kita dapat lihat ,

Contoh :
seorang wanita pergi membeli belah , mata terbeliak melihat segala di depan mata , contoh ada 5 jenis pasang baju di depan mata , nafsu inginkan kelima-lima baju tersebut tetapi akal 1 tak mampu menandingi nafsu yang 9.. jika duit banyak , sudah tentu semua baju di belinya tetapi jika duit sedikit , dengan akal yang satu mereka sanggup meminjam duit daripada rakan atau family semata2 untuk membeli kesemua baju .. ada juga wanita yang bijak menggunakan 1 akal mereka , dengan memilih yang PALING lawa daripada kelima-lima baju tersebut

(*suami menyirap tunggu , 5 baju pun susa nak pilih , HAHA !)
(*pucuk pangkal hati dan diri )


Mengapa lelaki 9 akal 1 nafsu ?

Nafsu lelaki hanya pada satu iaitu wanita .. mengapa ? sudah lumrah sejak kejadian Nabi Adam a.s di lahirkan dan di beri pasangan seorang WANITA iaitu Hawa yang lahir daripada tulang rusuk Nabi Adam a.s sendiri .. maka tidak hairanlah nafsu lelaki hanya kerana untuk memikat wanita .. dan di sinilah lelaki menggunakan akalnya yang 9 untuk memikirkan pelbagai cara hanya untuk memenuhi nafsunya yang 1 iaitu memikat wanita .. nampak ?? HAHA ! tetapi bergantung kepada niat juga , ada yang guna untuk negatif dan ada yang untuk positif .. Ada 1 research yang mungkin mengejutkan para lelaki mengenai 9 akal mereka iaitu 80% daripada 9 akal mereka adalah negatif dan 20% adalah positif , HAHA ! nampak ??? tak hairan lah lelaki banyak bergelar penipu , buaya darat , perogol bersiri dan sebagainya tapi pucuk pangkalnya , HATI dan IMAN juga ..


* ianya cuma pendapat sendiri di sini , tidak ada kene mengena untuk merendahkan martabat wanita atau melindungi lelaki .. semuanya pucuk pangkal , HATI IMAN dan DIRI SENDIRI :)

Sunday, November 13, 2011

wahai my future wife

I menulis article ini bukan lah kerana di cabar oleh seorang member yang ingin melihat keromantikan I. Tapi.. err.. I …menulis ini adalah kerana kehendak I. So, sila baca entri ni perlahan-lahan. Tak perlu laju-laju.

So, wahai my future wife,

I don’t know who the hell are you and I have no idea where you are right now. But one day, bila kita dah berjumpa, I harap you mampu terima I seadanya seperti mana I akan terima you dan diri you sebenarnya. Lagi pun, I tahu yang you ni memang comel. Dan baik. Dan rajin. Dan alim. Dan cun.

I berharap bila I check facebook you nanti, you tidak letak banyak gambar you yang daring-daring kat facebook. Sebab, setahu I, kalau perempuan tu comel, mesti nak tunjukkan ke seluruh dunia. Macam lah dia sorang je yang comel. I comel tak ada pun letak gambar kat facebook tunjuk ke seluruh dunia. Boleh je hidup. Ehem.

Serta, gambar di facebook tu, jangan lah nak dedah sana dedah sini. Malu I. You pun tau kan, perempuan ni ibarat cokelat Ferrero Rocher. Bila berbalut dengan pembalut, even cokelat tu jatuh kelantai pun orang still nak. Tapi kalau dah tak berbalut, bila jatuh ke lantai, semua buat dono. Ada tu, kalau boleh, ada yang nak pijak lagi. You pun tak nak kena pijak kan?

Lagi pun, you tahu, tak ada lelaki di dunia ni yang nak kahwin dengan perempuan yang seksi meksi.

My future wife,

I tak tahu pasal masa depan I. I tak tahu berapa banyak duit yang I akan ada. So, dengan kata lain, I mungkin tak akan mampu kasi rumah 10 tingkat kat you. I juga mungkin tak mampu kasi you 10 emas intan berlian. Harap you tak kisah dengan diri I yang tak beharta ni. Tapi kalau setakat kasi you 20 hingga 30 anak tu, I okay je. Dalam tiga tahun, kita mungkin akan ada 2 anak. Tapi tu tak termasuk yang kembar tau.

Bila kita ada rumah nanti, I tak kisah kalau you nak bekerja. Tapi lagi bagus kalau you duduk je rumah jaga I. I bukan mintak di layan bagai raja. Tapi kalau I balik dari kerja tu, apa salahnya tanggalkan stokin I, urut bahu I, sediakan minum-minum I. Tapi kalau you tak nak buat, tak apa. I boleh tambah lagi 1 (cukup 2). Lagi pun, bila I tambah lagi 1, kurang la sikit beban you. See? I memang prihatin.

Hmm. You tau, I tak mengharapkan yang you adalah gadis lemah lembut dan ikut semua kata I. Kalau you boyish sikit pun apa salahnya. Aggressive itu menarik. Kalau boleh, lebihkan kat bahagian mengada-ngada dan keras kepala you tu. I suka. Senang la I nak ajak bergaduh kalau macam tu. Sebab kalau di ikutkan, I tak suka perempuan yang lemah lembut sangat. Nanti tak meriah rumah tangga. So kalau skali skala bergaduh, best juga kan? Lagi pun, kita gaduh siang-siang je, bila dah nampak katil di malam Jumaat, kita berbaik lah. Tambahan pula, bagi kita, setiap malam kan malam Jumaat.

My future wife ,

You, I harap you reti memasak. You mesti reti memasak. Apa? Tak salah kalau perempuan tak reti masak? Ya. Memang tak salah. I tak kata pun salah. Tapi jangan salahkan I kalau I tambah lagi 1 isteri (cukup 3) sebab yang satu dan dua tak reti masak nak buat macam mana kan? Okay tak-tak. I tak nak bini 2,3,4. Banyak sangat. bukan tak mampu. Tapi… Ehem.

Actually, I bukan mintak you masak macam makan kat hotel. Asalkan you reti masak yang simple-simple sudah lah. You tau, air tangan masakan isteri lah yang buat si suami setia. Lagi pun, tak akan setiap hari kita nak makan kat restoran kan? Kalau setiap hari makan kat restoran, baik I kahwin je dengan mak cik tukang masak tu. Ye tak? You pun tak nak kan I tambah lagi satu (cukup 4) kan?

I harap you reti jaga diri sebelum jumpa I. Kalau boleh, jangan couple banyak-banyak. Tak pernah couple lagi bagus. Tapi kalau dah couple tu, jangan buat yang bukan-bukan dengan boyfriend you. Bila dating tu, jangan nak mengada-ngada keluar berdua. Boyfriend you tu bukan boleh percaya sangat. Kebanyakkanya adalah buaya. Sebab kalau dah lelaki, mesti bermulut manis. Boys, their mouth is bullshit. So, don’t trust them.

Akhir kata dari I, bila kita kahwin nanti, you masak, I makan. I imam, you makmum. I baca doa, you aminkan. You merajuk, I pujuk. Perfect, kan? So cepat lah cari I. I takut lah nak cari ‘you’. Takut tersalah pilih perempuan lain. You pun mesti tak nak jadi isteri ke dua I kan?

Friday, November 11, 2011

Pernah kene ngorat ?

Anda pernah kena ngorat? Bila kita tengah chatting ke,atau tengah berbual-bual ke, ada sesetengah lelaki/perempuan yang sweet talker dan berani untok bercakap luahan isi hati dia. Tapi sweet-sweet talker ini dia tak cakap direct. Untok tackle seseorang,dia mesti ada mukadimah dan beberapa ayat untok menjadikan sesuatu hubungan itu bertambah intim. Tetapi para wanita,harus berhati-hati! Sebab wanita mudah terpedaya dengan mukadimah ini. Ada yang dah tau trik trik ayat lelaki yang nak mengorat dia. Tetapi ramai yang tak tau macam mana nak mengelakkan diri daripada insan insan yang bermulot manis ini. Maka pada hari ini,aku akan memberi sedikit idea,bagaimana ingin mengelakkan diri daripada dingorat.

Soalan: Hai,apa khabar?

Jawapan 1: Sihat je…Awak?

2: Aku ada kanser pangkal rahim. Boleh kau bayarkan kos dia tak?

Jawapan 3: Khabar pun tak tau? Kau kena bukak Kamus Dewan Edisi keempat ni…

Jawapan 4: Alhamdulillah. Allah masih lagi memberikan kesihatan fizikal dan rohani saya untok menentukan mana yang baik dan mana yang buruk. Saya masih lagi mengenal lelaki yang baik dan lelaki yang buruk. Dan saya dapat hidu teknik awak yang lemah untok mengorat saya ni.

Soalan: Awak buat apa tu? Busy ke? Sori ye ganggu…

Jawapan 1: Eh,taklah…Saya tengah upload gambar je…Tak busy pun..Awak buat apa tu?

Jawapan 2: Aku busy gila ni. Kau ni penyibuk la.

Jawapan 3: Aku tengah mandikan ikan aku ni. Busy sikit.

Jawapan 4: Saya sedang baca blog tentang tajuk ‘Kepentingan menjaga ikhtilat(pergaulan) sesama muslimin dan muslimat’. Lepas baca,saya menjadi semakin insaf. Awak pun kena baca sekali tau. Nah,URL dia.

Soalan: Awak,nak nombor telefon boleh?

Jawapan 1: Boleh,nah,0123456789. Nombor awak berapa?

Jawapan 2: Tak boleh. Ni nombor saya. Bukan nombor awak…

Jawapan 3: Maaflah wak…Saya bukan penjaga kedai handphone. Saya tak jual nombor telefon.

Jawapan 4: Kalau kau rasa dengan mengambil nombor telefon ni,dapat meningkat pahala kau, dapat mengelakkan kau daripada mengheret aku ke kancah penzinaan, kau ambillah. Tetapi syaratnya, time nak qiamulail kau wajib kejutkan aku, kau kena ingatkan aku solat dhuha setiap hari dan kau kena selalu bagi tazkirah dalam SMS lepas solat fardu-5 kali sehari. Kau mampu? kalau tak mampu,tak payah ada nombor telefon aku.ok.

Soalan: Awak,saya nak kawan boleh?

Jawapan 1: Boleh saja Saya tak kisah pun siapa siapa nak kawan dengan saya.

Jawapan 2: Boleh. Kat zoo banyak kawan awak.

Jawapan 3: Memang kita dah kawan kan? Kalau kau cucu saya,maksudnya saya ni nenek awak. Bukan kawan.

Jawapan 4: Bukankah kita sesama Islam. Maka kita adalah bersaudara. Awak minta saya untok berkawan seolah-olah saya terlalu asing bagi awak,padahal kita mengucap kalimah syahadah yang sama. Tetapi,dalam Islam,kita ada batasan untok berkawan. Lelaki dengan perempuan Allah dah suruh kita membatasi pergaulannya. Awak boleh kawan dengan saya,tetapi awak jangan sesekali melampaui apa yang Allah suruh.

Soalan: Awak,awak tau tak awak ni perempuan paling cantik yang pernah saya tengok?

Jawapan 1: Yeke? Ee…mana adalah…saya tak cantik pun…~

Jawapan 2: Eh,mestilah. Dah lama awak kenal saya,baru perasan ke saya ni cantik?

Jawapan 3: Kesian. Mak kau buruk ye?

Jawapan 4: Memang saya cantik. Semua kejadian yang Allah cipta,semuanya cantik. Allah itu maha cantik. Lalu Dia jadikan semua makhluknya cantik. Alhamdulillah,Allah beri kelebihan kepada saya. Tetapi saya sebenarnya takut sangat dengan kecantikan saya,sebab dengan kecantikan saya inilah ramai lelaki bernafsu melihat saya. Saya berasa sangat berdosa. Astaghfirullah!

Soalan: Awak,awak asal mana? Duduk kat mana?

Jawapan 1: Saya tinggal kat Seremban je…Area Jusco..Awak duduk mana?

Jawapan 2: Apa bangang punya soalan. Saya duduk kat kerusi lah! Takkan duduk kat awan!

Jawapan 3: Kenapa nak tau? Nak rompak ke?

Jawapan 4: Saya berasal daripada air mani dan rahim kedua ibu bapa saya. Saya duduk di tempat di mana Allah menyuruh saya melakukan kebaikan dan menolak keburukan. Kalau awak tak buat apa yang saya buat di tempat tinggal saya ni,awak boleh pergi ke alam lain.

Soalan: Saya macam pernah jumpa awaklah. Kita pernah berjumpa ke?

Jawapan 1: Eh? Ada ya? Hhihihii.., Saya pun tak ingatlah…Mesti kita jumpa kat kem ke,pertandingan sekolah lama ke kan?

Jawapan 2: Muka macam pendatang haram. Ada hati cakap pernah jumpa aku.

Jawapan 3: Kau ke yang curi seluar dalam mak aku hari tu?

Jawapan 4: Ya,kita pernah berkumpul di alam roh,ketika kita beratur untok masuk ke dalam rahim ibu masing-masing. Mungkin ketika itu kita terserempak. Alhamdulillah. Allah masih mengekalkan ingatan itu kepada awak.

Soalan: Awak,saya nak gambar awak boleh?

Jawapan 1: Hehehe…Nak gambar tu buat apa?

Jawapan 2: Tak boleh. Nanti kau edit gambar aku jadi gambar bogel.

Jawapan 3: Kau nak buatkan pasport untuk aku ya?

Jawapan 4: Astagfirullah. Lelaki tidak boleh ada gambar perempuan untok simpanan peribadinya selagi ia bukan hak milik sah melalui nikah. Kalau nak sangat gambar saya, datang ke rumah,jumpa dengan mak ayah saya,pinanglah saya. Nanti mereka akan bagi gambar. Bukan begini caranya.

Soalan: Awak,jom keluar nak?

Jawapan 1: Urm..Bila?

Jawapan 2: Boleh. Tapi nanti kita dating kat kilang pembuatan pasir ye.

Jawapan 3: Kalau setakat ajak keluar sebab nak try pegang bontot aku,baik tak payah lah ajak aku keluar!

Jawapan 4: Saya tak kisah,tetapi saya perlu bawa mahram saya. Masa keluar nanti,awak tak boleh dekat dengan saya,kita tak boleh berdua-duaan dengan saya,dan tak boleh nak sentuh kulit saya. Saya akan bawa mak,ayah dan adik beradik saya ikut sama.

Soalan: Awak,saya single lagi. Awak pun single kan? Jadi…Urm…

Jawapan 1: Saya single jugak….Jadi apa ye awak? hehehe…pelik tiba tiba awak tanya ni…

Jawapan 2: Padan muka kau!hahahahahaha!!!

Jawapan 3: Tulah. Kau tu buruk sangat. Sebab tu takde perempuan nak lekat.

Jawapan 4: Bukankah Allah ada bersama awak? Allah ada bersama saya. Awak nak kapel dengan saya,adakah awak akan meninggalkan Allah kerana saya? Kalau awak tinggalkan Allah kerana saya,maka saya tak boleh terima ajakan kapel awak sebab hanya syaitan sahaja menjadikan manusia lalai mengingat perintah Allah.

Jadi macam mana? Ok tak jawapan-jawapan tersebut?Haha

By: DODOL MANIS

Misteri Jalan Lama



Tak sabar nak tunggu cerita nie .. macam best je

Release date
24 November 2011
Genre
Fantasi Drama
Studio
Tayangan Unggul Sdn Bhd
About
Di Pawagam 24 NOVEMBER 2011
Plot outline
Sebuah kisah yang menakjubkan tentang dua dunia berbeza, namun berlandaskan kasih sayang. Dua beradik, Indra dan Ilya dalam perjalanan pulang ke kampung halaman mereka untuk urusan pengebumian ayah mereka, Iskandar. Ketika melalui jalan lama, tidak semena-mena mereka memasuki ‘dunia lain’. Pelbagai peristiwa pelik dialami mereka sepanjang berada di dunia tersebut. Daripada diganggu oleh makhluk mengerikan hinggalah kepada sesuatu yang mengasyikkan. Apakah akan terjadi kepada mereka berdua ? siapakah sebenarnya sebenarnya mereka ? apakah yang terdapat di jalan lama tersebut ?
Starring
Hans Isaac, Que Haidar, Marion Caunter, Vanidah Imran, Nasir Bilal Khan, Afdlin Shauki, Dato’ Ahmad Tamimi Siregar, Namron, Adam Corrie Lee, Mohd Sobri Anuar, Sabrina Hassan, Sari Yanti, Yalal Chin, Gambit Saifullah, A. Razif A. Razak, Muhammad Hazique
Directed by
Afdlin Shauki
Screenplay by
Afdlin Shauki
Produced by
Tayangan Unggul Sdn Bhd

Rumah Idaman ..

Ini rumah idaman saya , HAHAHA ! Simple oke . Bagaimana dengan anda ??

Thursday, November 10, 2011

I Follow You


(adqbebel.blogspot.com)


(aienjohan-aienjohan.blogspot.com)


(anamissuna.blogspot.com)


(annurlarra.blogspot.com)


(areliff.com)


(dauntless-lady.blogspot.com)


(didieoh.blogspot.com)


(digitalmukmin.com)


(fatinzaharah.blogspot.com)


(fendijourney.blogspot.com)


(freakydoubleyou.blogspot.com)


(nurhamizaibrahim.blogspot.com)


(kisah-siapa.blogspot.com)


(letopkeypad.blogspot.com)


(littlebamcerita.blogspot.com)


(mycintacoklat.blogspot.com)


(sayasukamerapu.blogspot.com)


(tiadayangmenarikdiblogku.blogspot.com)

Wednesday, November 2, 2011

Menantu dan Mertua

Kamal baru sahaja berkahwin. Kerana tidak mempunyai rumah, dia terpaksa menumpang di rumah bapa mertuanya. Malangnya, ada sesuatu yang tidak kena. Kamal ni kuat sangat makan. Bapa mertuanya selalu merungut. Beras 20 kg, tak sampai seminggu dah habis. Selalu tak macam ini. Sejak Kamal duduk di rumahnya… cepat sangat barang barang dapur habis.

Kamal betul – betul menghabiskan borehhh… Kebaikan Kamal pula ialah, dia ni alim sikit. Tak pernah tinggal sembahyang. Malangnya bapa mertuanya tak pulak begitu… Waktu maghrib seronok depan tv tengok Roda Impian… lepas tu sambung tengok berita… lepas tu makan… lepas tu tidur..esok bangun pukul 8… pergi kedai kopi… bersembang, sampai tengahari.

Balik makan, kemudian tidur… petang pergi kedai kopi lagi… main dam, berborak
mengalahkan orang politik. Kerana sama-sama ada kekurangan ni lah yang menyebabkan si menantu tak berani menasihati bapa mertua, dan bapa mertua tak berani memarahi anak menantu yang kuat makan.

Tetapi dia terus mencari idea… macam mana nak kenakan si Kamal ni.. Bengang betul dia… dah lah tak kerja… melantak kuat pulak tu… Suatu hari dia dapat idea… nak kenakan Kamal.. “Kamal, mari kita main dam haji… ” katanya kepada Kamal… “Boleh juga… ” kata Kamal tanpa mensyaki sesuatu. Bila sahaja bermain, dia sengaja membiarkan buah damnya dimakan oleh Kamal… Dia hulur, Kamal makan, hulur lagi… Kamal makan lagi… hulur lagi makan lagi, dan lagi… dan lagi… . ” Eh ko ni Kamal… kuat betul makan laa… . agak-agaklaa… ” katanya tersenyum.. “Alamak bapak mertua aku ni perli aku ni … mentang-mentang aku kuat makan” fikirnya dalam hati… tapi tak apa… Mereka bermain set kedua…


Bapa mertuanya hulur… dia tak makan… hulur lagi, tak makan juga… kena tangkap… tak macam set pertama… dia dah bijak sikit… Bila tak makan, mestilah kena tangkap… (sesiapa tak tahu main dam haji tentu tak faham cerita ini… )… kemudian bapa mertuanya dapat melangkah hingga ke haji… Apa lagi… . “Ehh orang tak pernah sembahyang pun boleh pergi haji ke… ? Merah padam muka bapa mertuanya… dia nak perli anak menantunya, tetapi dia yang terkena… .

Selepas dari itu, Kamal tak lagi kuat makan dan bapa mertuanya dah jadi alim… tak tinggal sembahyang lagi… sekarang ni ada kat mekah kerjakan umrah… Nak pergi haji belum ada seru… katanya laa…

sumber : http://www.rileks.info/coollist/gelagat-menantu-mentua/

Saturday, October 22, 2011

Meninggalnya Perdana Menteri Libya



Bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi mati akibat kecederaan semasa dia bertempur di bandar kelahirannya di sini semalam.“Dia (Gaddafi) juga ditembak di kepala,” kata seorang pegawai Majlis Peralihan Kebangsaan,(NTC) Abdel Majid Mlegta kepada agensi berita Reuters.“Terdapat banyak tembakan ke atas kumpulannya dan dia mati,” tambahnya.
Sebelum ini dia memberitahu bahawa Gaddafi yang berumur dalam lingkungan 69 tahun ditangkap dan mengalami kecederaan di kedua-dua kakinya pada Subuh semalam.Ketika itu, dia sedang melarikan diri bersama sebuah konvoi semasa jet-jet pejuang Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) melancarkan serangan.
NATO mengambil alih operasi ketenteraan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk melindungi orang awam pada 31 Mac lalu.Sejak itu, jet-jet NATO mengendalikan serangan udara dan melaksanakan zon larangan terbang di Libya termasuk melaksanakan sekatan senjata menerusi rondaan di laut.NATO mengesahkan semalam bahawa jet-jetnya telah mengebom satu konvoi ketenteraan dekat Sirte pada waktu pagi.
Namun, ia menyatakan adalah sukar untuk menyatakan sama ada serangan tersebut menyumbang kepada kemungkinan kematian Gaddafi.Menurut Abdel Majid, Gaddafi telah dibawa keluar dari lokasi kejadian dengan menggunakan sebuah ambulans.Menurut seorang pejuang anti-Gaddafi, bekas pemimpin itu ditemui bersembunyi di sebuah lubang saluran air dan berkata: “Jangan tembak, jangan tembak.”Pejuang itu menyatakan bahawa Gaddafi membuat rayuan itu kepada sekumpulan lelaki yang berjaya menangkapnya.
Seorang pegawai NTC, Mahmoud Shammam memberitahu terdapat gambar yang menunjukkan kejadian penangkapan tersebut.Ketua Tentera di Tripoli, Abdel Hakim Belhaj juga mengesahkan Gaddafi telah mati dibunuh.
Gaddafi menjadi pemimpin Libya selepas dia melakukan rampasan kuasa tentera semasa pemerintah Libya, Raja Idris mendapatkan rawatan perubatan di luar negara pada tahun 1969.Ketika itu, Gaddafi merupakan seorang pegawai tentera Libya.
Kebangkitan di Libya untuk menumbangkan Gaddafi bermula di bandar Benghazi menerusi tunjuk perasaan penduduk yang tidak berpuas hati dengan kepimpinannya pada Februari lalu.Tunjuk perasaan itu mendapat ilham daripada kebangkitan rakyat yang berlaku di Tunisia dan Mesir sehingga mengakibatkan kedua-dua pemimpin di negara berkenaan tidak lagi berkuasa.
Namun, tunjuk perasaan itu bertukar menjadi pertempuran dalam kalangan penduduk yang membentuk kumpulan pejuang menentang Gaddafi.Kematian Gaddafi itu menyebabkan NTC kini menguasai sepenuhnya Libya selepas mereka bertempur selama lapan bulan.- Agensi – Kosmo

Friday, October 21, 2011

NIAT TAUBAT MENUKAR ARAK MENJADI MADU

Pada suatu hari, Omar Al-Khatab sedang bersiar-siar di lorong-lorong dalam kota Madinah. Di hujung simpang jalan beliau terserempak dengan pemuda yang membawa kendi. Pemuda itu menyembunyikan kendi itu di dalam kain sarung yang diselimutkan di belakangnya. Timbul syak di hati Omar AL-Khatab apabila terlihat keadaan itu, lantas bertanya, "Apa yang engkau bawa itu?" Kerana panik sebab takut dimarahi Omar yang terkenal dengan ketegasan, pemuda itu menjawab dengan terketar-ketar iaitu benda yang dibawanya ialah madu. Walhal benda itu ialah khamar. Dalam keadaannya yang bercakap bohong itu pemuda tadi sebenarnya ingin berhenti dari terus minum arak. Dia sesungguhnya telah menyesal dan insaf dan menyesal melakukan perbuatan yang ditegah oleh agama itu. Dalam penyesalan itu dia berdoa kepada Tuhan supaya Omar Al-Khatab tidak sampai memeriksa isi kendinya yang ditegah oleh agama itu.

Pemuda itu masih menunggu sebarang kata-kata Khalifah, "Kendi ini berisikan madu." Kerana tidak percaya, Khalifah Omar ingin melihat sendiri isi kendi itu. Rupanya doa pemuda itu telah dimakbulkan oleh Allah s.w.t. seketika itu juga telah menukarkan isi kendi itu kepada madu. Begitu dia berniat untuk bertaubat, dan Tuhan memberikan hidayah, sehingga niatnya yang ikhlas, ia terhindar dari pergolakan Khalifah Omar Al-Khatab, yang mungkin membahayakan pada dirinya sendiri kalau kendi itu masih berisi khamar.

Allah Taala berfirman:, "Seteguk khamar diminum maka tidak diterima Allah amal fardhu dan sunatnya selama tiga hari. Dan sesiapa yang minum khamar segelas, maka Allah Taala tidak menerima solatnya selama empat puluh hari. Dan orang yang tetap minum khamar, maka selayaknya Allah memberinya dari 'Nahrul Khabal'.
Ketika ditanya, "Ya Rasulullah, apakah Nahrul Khabal itu ?" Jawab Rasulullah s.a.w., "Darah bercampur nanah orang ahli neraka ! "


sumber : http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/1001kisahteladan4.htm

Monday, October 17, 2011





NEW AVAILABLE !

JUAN MATA 10 CHELSEA NEW !

PRICE = RM20 + RM2 ( posting )

Sahabat Selamanya

Setelah sebulan lebih pemergian sahabat baik ku , satu kolej , satu rumah sewa , satu bilik semasa di zaman kolej di KOLEJ POLY-TECH MARA BATU PAHAT , ALLAHYARHAM HAIZAD B ABD RAZAK pergi mengadap Illahi dan pemergiaannya berlaku dalam sekelip mata .. Sesungguhnya ALLAH SWT lebih menyayangi mu Ijat . Aku berdoa semoga kaw tergolong di kalangan orang-orang beriman dan tenang di sana .. AL-FATIHAH

Sunday, October 16, 2011

Monday, August 29, 2011

Suasana di malam RAYA

Suasana di kampung amat meriah dengan kehadiran semua sanak saudara yang baru sampai daripada rumah masing2 .. Apatah lagi dengan kemeriahan pasang lampu lip lap la katakan , haha ! sangat meriah sebab bayangkan adik beradik papa dn pakcik makcik dah 8 orang termasuk bini / laki masing2 , dah 16 .. haa cucu2 pulak dah dekat 40 orang taw .. HAHA ! memey merioh molek lah , kato ore kelate gak , haha ! nie baru malam raya belum masa pagi raya lagi .. tapi masa tengah kecoh2 dekat rumah , aku ke dapur , aku rasa macam ade something yang lain , yeah ! takde buat ketupat .. kalau tak sebelum nie , arwah atok selalu buat tiap2 tahun malam raya , so kami cucu nie datang menyibuk nak belajar la konon2 nya tapi satu pun tak jadi .. Malang nya atok da takde , so kami buat sendiri .. HAH ? buat sendiri ? yup buat sendiri tapi tak jadi petak lah , aku buat ketupat jadi bulat , HAHA ! guano demo ? pelik deh ? HAHA !

nie jela entry aku sempat taip sebab banyak keje nak tolong nie, HAHA ! oke gtg ..

SELAMAT HARI RAYA .. psstt ! pos duet raya utk aku , haha !


*AL-FATIHAH buat arwah atok (panggilan ABAH)

Sebelah papa - HAJI IBRAHIM
Sebelah mama - KAMALUDDIN B ABU BAKAR

Sunday, August 28, 2011

Maaf Zahir dan Batin

Sempena bulan Ramadhan yang MULIA ini akan meninggalkan kita dan diganti pula dengan bulan Syawal .. eh ! bukan Syawal dalam cerita Ahmad Albab oke ... HAHA ! saya ada sedikit ucapan untuk di tujukan kepada semua .. boleh ? boleh tuju ucapan ? silakan .. boleh tuju lagu ? TAK PAYAH !! HAHA !


Dengan ini saya MOHAMAD HAFIZZUDDIIN AKMAL BIN MOHAMAD AMIN ingin mengucapkan SELAMAT BULAN RAMADHAN ... psst ! psst ! puasa penoh tak korang ?? aku penoh beb , takde miss komunikasyen lagi nie .. HAHA ! Oke2 semula2 .. Ingin mengucapkan SALAM RAMADHAN ,semoga di bulan Ramadhan kita banyak beribadat dan bersujud kepadaNYA dan bersyukurlah kerana kita masih di beri peluang untuk menyambut kedatangan BULAN SYAWAL selepas 30 hari kita berpuasa .. Maka saya ingin mengucapkan


" SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI .. MAAF ZAHIR DAN BATIN "


Maaf jika selama ini saya ada membuat silap samada secara sengaja , tidak sengaja , secara spontan contohnya kentut merata-rata sehingga menimbulkan perasaan kurang selesa , secara sulit atau secara hendap , mahupun secara cara dan lain lain lagi .. Maaf kan lah .. Halalkan makan dan minum ku , hutang dan segala jenis apa jua hutang .. (alhamdulillah kalau nak halalkan , ) HAHA ! dan semoga kita dapat berpeluang lagi menyambut bulan RAMADHAN dan bulan SYAWAL pada masa akan datang .. AMIN :)






Sebelum Engkau Halal Bagiku 5

.♥Do'a Isteri Sholeha Bagi Suaminya♥
بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

(¯`v´¯).♥Sebelum Engkau Halal Bagiku♥.(¯`v´¯)
`·.¸.·`¸•´♥..♥♥¸•´♥♥♥ (´'`v´'`)(´'`v´'`)`·.¸.·`

¸.ღღ Ahlan Wa Sahlan,Marhaban fii zaumina hadza ღღ

Buat Akhina Wa Ukhtina yang ingin TAG or SHARE PICT'a,di persilahkan "BEBAS"

Silahkan Bantu sahabat'' lain ngETaG yaღღ

.:|♥ SEMOGA BERMANFAAT ♥ .:|:.

*ღ,¤Syukron jiddan aidan,¤¤

ღღ ANA UHIBUKKA LADZI AHBABTANI LAHUUღღ

"Allahumma baariklanaa di Rajab wa Sya'ban Wa Ballighna Ramadhan",Semoga Allah memberkahi kehidupan kita dibulan-bulan ini untuk berjumpa Ramadhan,Dengan segenap kesiapan ruhiyah, fikriyah,jasadiyah,maliyah dan satukan barisan raih takwa & sambut kemenangan dakwah, Intanshurullah yanshurkum wayutsabbit aqdamakum.

`*•Yaa Rabbi•*´¯)Ajarilah kami bagaimana memberi sebelum meminta,berfikir sebelum bertindak,santun dalam berbicara,tenang ketika gundah,diam ketika emosi melanda,bersabar dalam setiap ujian.Jadikanlah kami orang yg selembut Abu Bakar Ash-Shiddiq,sebijaksana Umar bin Khattab,sedermawan Utsman bin Affan,sepintar Ali bin Abi Thalib,sesederhana Bilal,setegar Khalid bin Walid radliallahu'anhumღAmiin ya Rabbal'alamin.

.♥Do'a Isteri Sholeha Bagi Suaminya♥
..
"Ad-dunya mata’ , khoirul mata’ al mar’atus sholikhah"

Dunia adalah perhiasan, perhiasan dunia yang baik adalah Wanita sholihah

ketika seorang wanita telah menikah biduk rumah tangga terjalin indah... isteri adalah makmum bagi seorang suami apapun yang suami katakan adalah sebuah titah yang harus dilaksanakan selama itu tak keluar dari syari'at. suami merupakan salah satu kunci surga bagi seorang isteri berbakti kepada suami adlah sebuah kewajiban.

Hadits Riwayat Ath Thabrani, artinya: jika seorang wanita mengerjakan shalat 5 waktu, berpuasa satu bulan penuh (Ramadhan), dan mentaati suaminya, maka hendaklah ia memasuki dari pintu surga manapun yang dia kehendaki.

Bahwa istri yang hebat dan bijak itu hanya ada pada istri yang sholihah. Dia lah yang qanaah, yang sanggup hidup dalam keadaan apapun yang diberikan suaminya kepadanya. Dia akan merasa cukup atas apa yang ada. Dan akan bersyukur atas kehidupan yang menyenangkan seperti dia akan bersabar atas kehidupan yang menyusahkan.n selalu melantunkan do'a tulus tuk suami tercinta kala senang n duka.

HR Tirmidzi : “ Tiada satupun yang lebih mulia bagi Allah melainkan do’a”.

Do’a adalah senjata, do’a adalah bukti begitu kecilnya kita sebagai hamba. Tidak pantas kita menyombongkan diri karena hanya kepada Allah sajalah kita memohon pertolongan dan perlindungan. Apalagi do’a seorang istri kepada suami, seperti kisah Nabi Ayub as. Ia diuji dengan bencana yang menimpa fisiknya. Tubuhnya tidak menyisakan satu lobang jarumpun yang sehat. Tidak ada sesuatupun di dunia ini yang dapat menolongnya selain Allah SWT,istrinya yang tetap memelihara cintanya karena Allah. Istrinya selalu melayaninya dan selalu mendo’akan sang suami untuk kesembuhannya, maka Allah mengabulkan do’anya, memperkenankan permohonannya. Lalu Allah memerintahkan Nabi Ayub untuk bangkit dan menjejakkan kakinya ke tanah dan Allah mengeluarkan mata air dari dalam tanah dan menyuruhnya mandi dengan air itu.Lalu,Allah menghilangkan seluruh penyakit yang ada di tubuhnya.

Itulah buah dari do’a istri yang sholehah.“ Do’a Perempuan lebih makbul daripada lelaki karena sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki, ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab Baginda,“ Ibu lebih penyayang dari pada Bapa, “ dan do’a orang yang penyayang tidak akan sia-sia”.

Satu Kunci Surga (doa seorang istri untuk kebaikan suaminya)

Bismillahirrahmanirrahim…

Yang Maha Indah,Tiap sosok selalu menyimpan rahasia,Termasuk Engkau
Sang Maha Suci yag telah mempertemukan kami dalam sebuah ikatan suci

Lama, aku menyadari,Bahwa ada seseorang yang berjalan menjajariku
Seseorang yang memberikan hidupnya untuk meilndungiku karena mencintai-Mu
Seseorang yang mengecup hatiku ketika aku kalut dan seseorang yang tetap berkata,” Aku mencintaimu”Bahkan ketika aku tiada di sisinya

Yang Maha Pengabul Harap,Terimalah jutaan doaku padanya,Balaslah ia dgn luruhan cinta-Mu Atas semua kebaikannya juga amarahnya

Yang Maha Sandaran Hati,Sampaikanlah terimakasihku padanya
Karena telah bersedia menjadi satu,Dari sekian banyak kunci surga
Yang kau pilihkan untukku

Segala puja dan puji kucurahkan pada-Mu
Kumohon sampaikan salamku untuk Baginda Rasulullah
Semoga Engkau melimpahkan cinta atasNya
Sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang ada di dalam hatiku

Ya Allah,jika aku rindu,
agalah rinduku padanya agar tidak lalai aku merindukan syurga-Mu.

Ya Allah, jika aku menikmati cinta kekasih-Mu,janganlah kenikmatan itu
melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhir-MU

Ya Allah, jika aku jatuh hati pada kekasih-Mu,jangan biarkan aku
tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia
kepada-Mu.

Kukuhkanlah Ya Allah ikatan kami.Kekalkanlah
cintanya karena-MU.Tunjukilah jalan-jalannya.Penuhilah hati-hati ini dengan
Nur-Mu yang tiada pernah pudar.Lapangkanlah dada-dada kami dengan
limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan bertawakal di jalan-Mu.
Karenanya,kabulkanlah doaku..Aamiin ya Rabbal Alamin…

Tulisan ini ana persembahkan tuk ukhty fillah yg sekrang sedang jauh dari keluarga n suami tercintannya semoga mereka bisa secepatnya berkumpul dengan keluarga n bisa bersama-sama mengarungi indahnya biduk rumah tangga n meniti jalan menuju surga bersama.... Aamiin ya Rabbal Alamin

" Apakah kalian mau saya beritahu tentang simpanan seseorang yang paling berharga? Yaitu wanita sholihah yang suaminya menjadi bahagia bila memandangnya, bila diperintah segera dipenuhi, dan bila suaminya tidak ada dia menjaga kehormatannya." (Hadits Riwayat Ahmad)

Selengkapnya Kunjungi Blog http://andikaalbanjariiiyahoocom.blogspot.com/

♥ SEMOGA BERMANFAAT ♥

Barakallaahu fiykum wa jazzakumullah khoir

(Sebelum Engkau Halal BagiKu) https://www.facebook.com/pages/Sebelum-Engkau-Halal-BagiKu/138509376220354

(¯`v´¯).♥Sebelum Engkau Halal Bagiku♥.(¯`v´¯)
`·.¸.·`¸•´♥..♥♥¸•´♥♥♥ (´'`v´'`)(´'`v´'`)`·.¸.·`

ღღ ANA UHIBUKKA LADZI AHBABTANI LAHUUღღ

(¯`v´¯)♥SALAM SANTUN UKHUWAH♥.(¯`v´¯)
`·.¸.·`(´'`v´'`) ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥(´'`v´'`)`·.¸.·`

Friday, August 26, 2011

Lelaki dan High Heels

Lelaki selalu dok pesan
Pakai tumit tinggi, jalan pelan pelan
Tapi pompuan selalu buat tak heran
Last last tersungkur atas jalan

Lelaki selalu dok pesan lagi
Jalan jauh takyah la pakai tumit tinggi
Tapi pompuan buat tak peduli
Pastu dok bising melecet kaki

Lelaki juga selalu dok kata
Beli tumit tinggi banyak banyak nak buat hapa
Tapi pompuan kata ikut suka hati depa la
Walaupun kasut tu semua nampak macam nak serupa

Lelaki masih tak puas hati lagi
Asyik asyik dok pakai tumit tinggi
Pompuan jawab tu dah memang style kami
Pastu jumpa lelaki, komplen lenguh kaki

Lelaki juga selalu dok peringat
Bertumit tinggi, jangan dok lompat lompat
Tapi pompuan eksen tak hingat
Jatuh terduduk, nafas tersekat sekat

Akhirnya lelaki dah tak peduli
Lantaklah pompuan ngan tumit tinggi
Sudah pesan berkali kali
Masuk kanan keluar kiri

Pompuan senyum nampak gigi
Sebab depa tau lelaki susah hati
Apabila teman wanita mereka bertumit tinggi
Nampak sangat cantik dan seksi
Sebab tu dok pesan berleter banyak kali
Takut takut tergugat nanti


http://13may.blogspot.com/2008/07/144-lelaki-dan-tumit-tinggi.html

Thursday, August 25, 2011

Apee boleh buat ? Kami kan LELAKI

Pompuan selalu dok kata
Lelaki ni perangai sama saja
Time mengayat, manis budi bicara
Bila dah dapat, buat acuh tak acuh ikut suka

Tapi pompuan kena la tau satu perkara
Lelaki ni banyak benda nak pikir dalam kepala
Dari kerja, kereta, kerja dan kereta
Kadang kadang tu memang tak sempat nak tanya kabar kat marka

Pompuan ni selalu dok mengata
Lelaki ni asyik asyik dok merungut sakit kepala
Padahal pompuan bukan minta suruh buat apa apa
Cukup la sekadar sms tanya kabar satu dua

Tapi pompuan memang tak amik pusing
Banyak benda buat lelaki pening
Dah la stress keja tiap tiap hari kena hentam dalam meeting
Sms pompuan satu dua, pompuan kata lelaki dah tak caring

Pompuan juga selalu dok kata
Lelaki ni memang pandai dok auta
Siang malam bila tanya, ada saja keja
Sibuk sana sini, alasan aje tu semata mata

Tapi pompuan cuba paham sikit pasai lelaki
Walau lelaki ni busy, pompuan tu tetap dalam hati
Bila keja, lelaki memang fokus dan teliti
Tapi busy busy pun, sempat dok ayat pompuan lain lagi
Bila marka merajuk, lelaki langsung tak risau dalam hati
Apa nak buat...kami kan lelaki...bila kantoi, pujuk la kembali


by : http://www.blogger.com/post-create.g?blogID=6540653050688745308

Monday, August 22, 2011

Duck

Haa entry kali nie mengenai itik .. bukan itik sebarang itik ye , ini itik DAISY DUCK .. haha ! kalau korang sibuk suka sama MINNIE MOUSE , aku suka DAISY DUCK .. Aku pun pelik , macam mana boleh minat pulak dekat itik nie .. huhu ! aku pun tak paham tapi da minat , ak buat macam mane kan ..



Kata-kata Hikmah

1) Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman.

2) Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

3) Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.
4) Setiap yang kita lakukan biarlah jujur kerana kejujuran itu telalu penting dalam sebuah kehidupan. Tanpa kejujuran hidup sentiasa menjadi mainan orang.

5) Hati yg terluka umpama besi bengkok walau diketuk sukar kembali kepada bentuk asalnya.

6) Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu.

7) Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

8) Kegagalan dalam kemuliaan lebih baik daripada kejayaan dalam kehinaan. Memberi sedikit dengan ikhlas pula lebih mulia dari memberi dengan banyak tapi diiringi dengan riak.

9) Tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa lampau dan tidak ada insan yang berdosa yang tidak mempunyai masa depan.

10) Kata-kata yang lembut dapat melembutkan hati yang lebih keras dari batu. Tetapi kata-kata yang kasar dapat mengasarkan hati yang lunak seperti sutera.

11) Lidah yang panjangnya tiga inci boleh membunuh manusia yang tingginya enam kaki.

12) Agama tidak pernah mengecewakan manusia. Tetapi manusia yang selalu mengecewakan agama.

13) Nafsu mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya. Akal mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepintarannya. Dan hati mengatakan perempuan itu cantik atas dasar akhlaknya.

14) Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat.

15) Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

16) Seseorang yang bijak melahirkan kata-kata selalunya disanjung sehingga ia mula bercakap kosong.

17) Harta akan habis digunakan tanpa ilmu tetapi sebaliknya ilmu akan berkembang jika ianya digunakan.

18) Kekayaan bukanlah satu dosa dan kecantikan bukanlah satu kesalahan. Oleh itu jika anda memiliki kedua-duanya janganlah anda lupa pada Yang Maha Berkuasa.

19) Sahabat yang tidak jujur ibarat dapur yang berhampiran. Jikalau pun kamu tidak terkena jelaganya sudah pasti akan terkena asapnya.

20) Mengapa manusia gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia itu sendiri dilahirkan dari sebuah kemesraan.

21) Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah tua untuk bertaubat.

22) Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan.

23) Setiap mata yang tertutup belum bererti ia tidur. Setiap mata terbuka belum bererti ia melihat.

24) Jadikan dirimu bagai pohon yang rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan seperti pohon kering tempat sang pungguk melepas rindu dan hanya layak dibuat kayu api.

25) Menulis sepuluh jilid buku mengenai falsafah lebih mudah daripada melaksanakan sepotong pesanan.

26) Jangan menghina barang yang kecil kerana jarum yang kecil itu kadang-kadang menumpahkan darah.

27) Kegembiraan ibarat semburan pewangi, pabila kita memakainya semua akan dapat merasa keharumannya. Oleh itu berikanlah walau secebis kegembiraan yang anda miliki itu kepada teman anda.

28) Esok pasti ada tetapi esok belum pasti untuk kita. Beringat-ingatlah untuk menghadapi esok yang pastikan mendatang.

29) Reaksi emosi jangan dituruti kerana implikasinya tidak seperti yang diimaginasi .


30) Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

31) Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa.

32) Penglihatan itu sebagai panah iblis yang berbisa, maka siapa yang mengelakkannya kerana takut padaKu, maka Aku akan menggantikannya dengan iman yang dirasakan manisnya dalam hati…


33) “Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia, umpama kaca mata yang bersinar-bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa”

34) “Kekecewaan mengajar kita erti kehidupan. Teruskan perjuangan kita walaupun terpaksa menghadapi rintangan demi rintangan dalam hidup”

35) Tanda Orang Bijaksana Ialah Hatinya Selalu Berniat Suci; Lidahnya Selalu Basah Dengan Zikrullah; Matanya Menangis Kerana Penyesalan (Terhadap Dosa);

Sabar Terhadap Perkara Yang Dihadapi Dan Mengutamakan Akhirat Berbanding Dunia.

36) Jika kejahatan di balas kejahatan, maka itu adalah dendam. Jika kebaikan dibalas kebaikan itu adalah perkara biasa. Jika kebaikan dibalas kejahatan, itu adalah zalim. Tapi jika kejahatan dibalas kebaikan, itu adalah mulia dan terpuji.”

37) “Hidup umpama aiskrim. Nikmatilah ia sebelum cair”

38) “Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna utk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan”

39) “Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. Perkara utama harus kita fikirkan ialah menerima sesuatu atau membuat sesuatu dgn baik berlandaskan kenyataan”

40) “Hidup adalah gabungan antara bahagia dan derita. Ia adalah menguji keteguhan iman seseorang.

Malangnya bagi mereka yg hanya mengikut kehendak hati tidak sanggup menerima penderitaan.

41) Hadiah Terbaik :

Kepada kawan – Kesetiaan
Kepada musuh – Kemaafan
Kepada ketua – Khidmat
Kepada yang muda – Contoh terbaik
Kepada yang tua – Hargai budi mereka dan kesetiaan.
Kepada pasangan – Cinta dan ketaatan
Kepada manusia – Kebebasan

42) “Berfikir secara rasional tanpa dipengaruhi oleh naluri atau emosi merupakan satu cara menyelesaikan masalah yg paling berkesan”

43) “Hiduplah seperti lilin menerangi orang lain, janganlah hidup seperti duri mencucuk diri dan menyakiti orang lain.”

44) “Dunia ini ibarat pentas. Kita adalah pelakonnya. Maka berlumba-lumbalah beramal supaya hidup bahagia di dunia dan akhirat”

45) “Akal itu menteri yang menasihati, Hati itu ialah raja yang menentukan, Harta itu satu tamu yang akan berangkat, kesenangan itu satu masa yang ditinggalkan” .

46) “Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari”

47) “Cakap sahabat yg jujur lebih besar harganya daripada harta benda yg diwarisi dari nenek moyang”

48) “Ingatlah, sabar itu iman, duit bukan kawan, dunia hanya pinjaman dan mati tak ber teman..”

49) “Lidahmu adalah bentengmu, jika e***** menjaganya maka ia akan menjagamu, dan jika e***** membiarkannya maka ia tidak akan mempedulikanmu”
50) “Orang yg paling berkuasa adalah orang yg dapat menguasai dirinya sendiri”

51) “Seseorang menganggap sekatan sebagai batu penghalang, Sedangkan orang lain menganggapnya sebagai batu lonjatan.”

52) “Kalau kita melakukan semua yang kita upaya lakukan, sesungguhnya kita akan terkejut dengan hasilnya.”

53) “Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang ora ng lain ada.”

54) “Apa yang diperolehi dalam hidup ini, adalah sepenuhnya daripada apa yang kita berikan padanya.”

55) “Fikirkan hal-hal yang paling hebat, Dan e***** akan menjadi terhebat. Tetapkan akal pada hal tertinggi, Dan e***** akan mencapai yang tertinggi.”
56) “Dunia ini tiada jaminan melainkan satu peluang.”

57) “Kehidupan kita di dunia ini tidak menjanjikan satu jaminan yang berkekalan. Apa yang ada hanyalah percubaan, cabaran dan pelbagai peluang. Jaminan yang kekal abadi hanya dapat ditemui apabila kita kembali semula ke pada Ilahi.”

58) “Rahsia kejayaan hidup adalah persediaan manusia untuk menyambut kesempatan yang menjelma.”

59) “Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal,tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah.”

60) “Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul.”

61) “Kecemerlangan adalah hasil daripada sikap yang ingin sentiasa melakukan yang terbaik.”

62) “Jadikan sebagai aturan hidup untuk melakukan yang terbaik dalam apa jua yang dilakukan, pasti akan menghasil kecemerlangan



Credit by : http://www.rileks.info/coollist/kata-kata-hikmah/

Sunday, August 21, 2011

Sebelum Engkau Halal Bagiku 4

✿◕♥♥♫♥♫♥♫♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥¸.... ¸.·´¨) ¸.·*¨)♥
✿◕♥♥♫♥♫♥♫♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥¸.... ¸.·´¨) ¸.·*¨)♥
¸.·*¨)♥Terimalah Dia Apa Adanya Dengan Kekurangannya¸.·*¨)♥
♥♥`*•.¸¸.•* (¸.•'´ (¸.•'´*¤* `'•.¸) `'•.¸) `*•.¸¸.•*♥♥
Jika kamu memancing ikan
Setelah ikan itu terlekat di mata kail
Hendaklah kamu mengambil ikan itu
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA
selagi ia masih hidup…

Begitulah juga setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang
Setelah dia mulai MENYAYANGI kamu
Hendaklah kamu MENJAGA hatinya
Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu sahaja
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu
Dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu…

Jika kamu MENADAH air biarlah berpada
Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh

Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja
Kerana apabila ia mulai RETAK
tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaikinya semula
Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja…

Begitulah juga jika kamu sedang memiliki seseorang….TERIMALAH dia seadanya
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan mengganggapkan dia begitu istimewa

Anggaplah dia manusia biasa
Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN, tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhir hayat

Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya
Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu sahaja…

Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi
Yang kamu pasti baik untuk diri kamu
Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT

Mengapa kamu berlengah lagi?
Cuba mencari makanan yang lain?
Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN

Kelak, nasi itu akan BASI dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi
Kamu akan MENYESAL

Begitulah juga jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN

Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu

MENYAYANGIMU…. MENGASIHIMU…. dan MENCINTAIMU….
Mengapa kamu berlengah lagi? Dengan cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain?

Terlalu mengejar KESEMPURNAAN?
Kelak, dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain

Kamu juga yangg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi

Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN
Kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna,
Sedangkan jika kita boleh memaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang
Dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI

Kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA… itu lebih BERMAKNA !

“Begitu hidup ini tiada yang abadi
Yang patah akan tumbuh yang hilang akan berganti,
Namun yang berganti tidak mungkin sama seperti yang telah pergi”
*♥*•*´¨`*•.*♥*.•*´¨`*•. ♥♥~*♥**♥*~♥♥ .•*´¨`*•.*♥*.•*´¨`*•*♥*
(¯`v´¯) ♥♥♥•♥•♥
`·.¸.·´ ♥♥.........¸.·´
Semoga bermanfaat Insya Allah...
♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫
Barakallaahu fiykum wa jazzakumullah khoir

قبل أن تكتب لي الحلال

Wednesday, August 17, 2011

Belum Pasti Kebenarannya


Sepertimana yang kita tahu , FREEMASON bukan lagi perkara baru yang kita dengar , sudah banyak kita mendengarnya cuma tiada tindakan yang boleh di ambil kecuali tindakan terhadap diri sendiri ..



Seperti di atas merupakan gambar (gambar hiasan)isyarat tangan itu merupakan salah satu isyarat tangan bagi kumpulan ILUMINATI atau FREEMASON .. tapi apa yang menjadi pelik dan konfius bagi aku ialah benarkah itu isyarat FREEMASON yang original atau di ubah - ubah supaya menjadi ikutan masyarakat sekarang ..

Di jadikan cerita , semalam aku tengah baca buku bertajuk CERITA RINGKAS KEHIDUPAN RASULULLAH SAW



Episod 52 MENYANTUNI ANAK YATIM

sedikit petikan ceritanya RASULULLAH SAW berkata

"aku dan pembela anak yatim berada di dalam Syurga seperti ini " demikian kata Nabi SAW seraya mengisyaratkan telunjuk dan jari manis baginda iaitu tanda betapa dekatnya nanti ..


So setelah aku membaca petikan itu dan sambil mebuat isyarat sepertimana dalam petikan tersebut .. lantas aku terpikir , bukan kah ini isyarat FREEMASON .. dalam benak pikiran aku ,

apakah freemason telah wujud semasa zaman RASULULLAH SAW ?
atau
isyarat itu telah di ubah oleh pihak freemason dan di jadikan isyarat mereka ??

kebenarannya hanya pada ALLAH SWT YANG MAHA MENGETAHUI SEGALANYA ..



POMPA BENSIN

POMPA BENSIN - JANGAN LUPA NAMAKU


walau aku tidak bersamamu
jangan engaku lupakan diriku
walau aku tiada di sisimu
jangan engkau lupakan namaku

kerana
aku mengingatimu
kerana
aku mencintaimu

andai aku
bisa bertemumu
dengan senyum ku tadah syukurku
andai aku bisa menyentuhmu
air mata pasti deras gugur

kerana
aku merindui mu
kerana aku sentiasa
menyintai oh sepenuh hati

walau kamu
jauh di mataku
jangan aku hilang dalam kalbu
saat kamu samar mengingati
jangan aku terus kau lupakan

kerana aku sentiasa mengingatimu
kerana kau
sentiasa menyayangimu oh kekasih hati

andai aku bisa memelukmu
pasrahaku tabah di ujimu
andai aku bisa di cintai
dengan rela menyerahkan hati

kerana
aku merindui mu
kerana aku sentiasa menyintaimu

Sebelum Engkau Halal Bagiku 3

.•´¯)♥ஜ♥Seindah Cinta Wanita Perindu Surga♥ღ¸.•´¯)♥ஜ♥
*•.¸¸❤¸¸.•.¸¸❤¸¸.•*•.¸¸❤¸¸.•*•.¸¸❤
♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥
::♥::♥Seindah Cinta Wanita Perindu Surga::♥::♥
*•.¸¸❤¸¸.•.¸¸❤¸¸.•*•.¸¸❤¸¸.•*•.¸¸❤
♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥::♥

Malam baru mulai memasuki sepertiga bagiannya yang terakhir, seorang lelaki termenung di dalam khalwatnya kepada Allah Ta’ala, sebagian hati dan pikirannya berkecamuk, ucapan tahmid tak henti-hentinya terlafadzkan oleh lisannya, tak terasa ada butiran air yang hangat menetes dari matanya, sungguh ini air mata bahagia.

Dipalingkannya wajahnya kesamping dan menatap wajah istrinya yang sedang terlelap tidur, sungguh wajah yang damai dan paras terindah yang pernah ia temui di dalam hidupnya, diperhatikannya dengan seksama dan pandangan kagum terhadap istrinya, ada suatu hal yang seakan menyesakkan dadanya, suatu ungkapan haru yang teramat dalam, dan berusaha ia untuk semampu mungkin menahan linangan air mata bahagia itu, namun lelaki itu tak mampu dan ia memutuskan untuk mengambil air wudhu demi menghadap ke hadapan Rabb-nya.

Di penghujung malam dalam dzikirnya terngiang kembali ucapan tulus dari istrinya yang tak pernah ia duga sebelumnya, “Abi,.... kalau abi ingin menikah lagi ana ridho demi mendapatkan ridho Allah Ta’ala!. Subhanallah, tidak pernah terlintas sama sekali dalam hati lelaki itu untuk ingin menikah lagi, juga tak pernah ia meminta istrinya untuk mau dimadu, selama ini pernikahannya yang telah berjalan delapan tahun dipenuhi keindahan dan barokah dari Allah Ta’ala.

Bagaimana tidak, ia telah menikahi wanita yang sholihah, cantik, terpelihara nasabnya dan telah memberikannya keturunan yang sholihah serta menghiasi pandangan matanya setiap hari di rumahnya. Tak pernah ia merasakan ada yang kurang dalam rumah tangganya walaupun mereka tidak memiliki harta yang melimpah, namun keluarganya adalah salah satu harta terbesar yang ia miliki, cintanya selalu bersemi setiap ia memandang istrinya, karena itulah dia tak ingin membagi keindahan itu, karena ia tidak yakin akan mampu berbuat adil. Di dalam hatinya tidak ada satu wanita pun di dunia ini yang akan mampu menandingi cintanya kepada istrinya...

Hingga datangnya saat itu... kemarin hatinya begitu tersentuh dan terharu demi mendengar ucapan tulus istrinya, “Selama ini engkau telah memberikan kasing sayang yang banyak kepada kami, setiap apa yang aku inginkan, maka engkau berusaha untuk memenuhinya dengan segala kemampuan yang engkau miliki. Betapa aku telah merasakan keindahan yang besar dengan menjadi istrimu, lalu kenapa aku harus berbuat egois untuk menguasai semuanya itu?”

“Allah Ta’ala Maha Pengasih, maka aku ridho karena Allah Ta’ala jika engkau ingin menikah lagi sesuai dengan apa yang telah Allah Ta’ala tetapkan dalam firman-Nya.”

Selama ini pernikahannya memang merupakan keindahan yang berkelanjutan, sehingga ia merasa bahwa rumahnya adalah surganya, ia hanya terdiam demi mendengar perkataan istrinya, lidahnya tercekat dan hatinya bergejolak, ia sangat terharu mengetahui sebuah keikhlasan yang jujur dan tulus tanpa ada paksaan siapapun, didasari kecintaan kepada Allah Ta’ala, keinginan untuk mendapatkan yang terbaik dalam rumah tangganya, dan juga didasari kesadaran yang penuh akan kodratnya sebagai wanita yang sholihah.

Terlintas kembali ucapan istrinya, “Walaupun kelak aku hanya menjadi satu-satunya istri dalam hidupmu, namun jika aku tidak menerima hukum Allah Ta’ala bahwa engkau memiliki hak untuk menikahi wanita selain aku, maka aku telah mengingkari Al-Qur’an dan durhaka kepada Allah Ta’ala, wahai suamiku, seorang laki-laki diciptakan memiliki kelebihan dibanding wanita, maka aku merelakan apa yang telah Allah Ta’ala tetapkan untuk kami kaum wanita, semoga Allah Ta’ala ridho kepadaku.”

“Maka keputusannya ada di tanganmu, bukannya aku tidak mencintaimu, sungguh engkau adalah lelaki terbaik yang pernah aku temui, engkau selalu memenuhi kebutuhanku semampumu, jika engkau marah, hal itu semata karena kesalahanku, tidaklah engkau pernah berbuat dholim kepada kami sitri dan anakmu, jika engkau telah berbuat adil kepada kami, maka kenapa aku harus menahan apa yang menjadi hak yang telah diberikan Allah Ta’ala kepadamu? Jika aku menahannya maka aku telah menolak keputusan Allah dan tidak adil kepadamu!”

“Wahai suamiku, wanita mana yang tidak memiliki kecemburuan dalam hatinya, wanita mana yang tidak cemburu kepada lelaki sebaik engkau, namun aku ridho kepada apa yang Allah Ta’ala ridho kepadanya, aku akan mengatur kecemburuanku agar berbuah menjadi kebaikan di hadapan Allah Ta’ala dan kemudian menjadi kebaikan di matamu, wahai suamiku, aku tidak memaksamu untuk menikah lagi, namun ketahuilah bahwa aku telah ridho jika engkau ingin menikah lagi.”

Lelaki itu kembali tercenung... tetesan air mata telah mulai mengering, hatinya berbunga-bunga demi mengetahui istrinya telah memahami semua nasihat yang ia berikan selama ini, buah dari ketekunan dalam menuntut ilmu dan meluangkan waktu untuk mendatangi ta’lim di mana diajarkan sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Sama sekali tak pernah ia menyinggung hal itu sebelumnya, namun ucapan istrinya telah menyadarkan hatinya, bahwa ia harus semakin rajin untuk belajar ilmu agama sebaik-baiknya, melaksanakan perintah Allah Ta’ala dan meneladani sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, ia ingin selalu didampingi oleh istrinya hingga ke akhirnya, hingga ke jannah kelak insya Allah.

Terucap pula oleh lisan istrinya ,”Wahai suamiku, sungguh aku sangat merindukan jannah Allah Ta’ala, dan aku ingin meraihnya bersamamu, aku pun ingin selalu bisa mendampingimu selama yang aku mampu, hingga ke jannah kelak insya Allah, aku selalu ingin berada dalam lembutnya labuhan kasih sayangmu. Wahai suamiku, engkau adalah pemimpinku, maka bimbinglah diri ini untuk selalu berada di atas jalan yang benar yang diridhoi Allah Ta’ala dan sesuai sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Terpelesetnya dirimu adalah bencana bagiku, maka aku selalu berdo’a kepada Allah Ta’ala agar memberikan kita jalan yang lurus!”

Lisan lelaki itu tercekat, ia berusaha untuk menahan keharuan air matanya dan agar selalu tampak tegar di hadapan istri tercintanya itu, sungguh Allah Ta’ala telah memberikan karunia yang demikian besar dengan menjadikan ia suami dari seorang wanita yang bertaqwa, kembali ia memandang wajah anak-anaknya, hatinya berguman, “Wahai anakku! Sungguh kalian beruntung tumbuh dalam asuhan seorang ibu yang sholihah!”

Malam itu menjelang waktu subuh! Lelaki itu bangkit untuk menunaikan kewajiban sholat subuh, di dalam hatinya ada tekad untuk menjadi suami dan kepala rumah tangga yang terbaik bagi istri dan anak-anaknya, semoga Allah Ta’ala memberikan kemampuan kepadanya, sungguh mengarungi kehidupan dunia yang penuh cobaan ini tidaklah mudah, sebelum berangkat menuju masjid dibelainya kepala istrinya, dalam hati ia berkata,”Wahai istriku, engkau telah memiliki memahami agama ini semakin baik, aku tidak akan mau kalah darimu, aku akan semakin rajin untuk menuntut ilmu agama lebih baik lagi. Engkau telah ridho memberikan aku kesempatan untuk menikah lagi, namun ketahuilah, bahwa aku merasa belum mampu untuk menduakan cintamu, entah kelak! Namun kini satu hal yang aku tahu pasti, bahwa aku telah begitu beruntung memilikimu sebagai istriku. Maafkan aku istriku, aku belum mampu mewujudkan keinginanmu!”

Adzan subuh telah memanggil, saatnya bagi kaum muslimin yang beriman kepada Allah Ta’ala dan Hari Akhir untuk menunaikan sholat subuh dengan berjamaah, wahai para suami, sibakkanlah selimut tebalmu dan bangunlah dari buaian mimpi menuju perintah Rabb-mu, wahai para istri, sertai dan jagalah suami kalian agar senantiasa selalu berada dalam keta’atan kepada Allah Ta’ala. Aku berdo’a agar Allah Ta’ala mempertemukan aku, istriku, anak-anakku beserta keluargaku bersama kalian para kaum muslimin kelak di jannah-Nya, Amiin.
*♥*•*´¨`*•.*♥*.•*´¨`*•. ♥♥~*♥**♥*~♥♥ .•*´¨`*•.*♥*.•*´¨`*•*♥*
(¯`v´¯) ♥♥♥•♥•♥
`·.¸.·´ ♥♥.........¸.·´
Semoga bermanfaat Insya Allah...
♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫
Barakallaahu fiykum wa jazzakumullah khoir

قبل أن تكتب لي الحلال

Tuesday, August 16, 2011

Syair

Syair menyambut manusia paling mulia di dunia oleh penduduk MADINAH

Telah terbit bulan purnama
dari celah bukit Wada'iy
kita wajib bersyukur
selama mengajak kepada ALLAH SWT
Wahai orang yang di utus pada kami
engkau membawa perintah yang di taati

" Halumma ya Rasulullah , illal quwwah , wal mana'ah , wal tsarwah "

(" marilah ya Rasulullah ke arah menegakkan kekuatan Islam , kebesaran dan kemegahan ")

Monday, August 15, 2011

Sebelum Engkau Halal Bagiku 2

م

(¯`v´¯).♥Sebelum Engkau Halal Bagiku♥.(¯`v´¯)

¸.ღღ Ahlan Wa Sahlan,Marhaban fii zaumina hadza ღღ

Buat Akhina Wa Ukhtina yang ingin TAG or SHARE PICT'a,di persilahkan "BEBAS"

Silahkan Bantu sahabat'' lain ngETaG yaღღ

.:|♥ SEMOGA BERMANFAAT ♥ .:|:.

*ღ,¤Syukron jiddan aidan,¤¤

ღღ ANA UHIBUKKA LADZI AHBABTANI LAHUUღღ

Alhamdulillaah…..
Segala Puji bagi Allah Tuhan Seru sekalian alam.Tuhan Yang Maha Rahman.Maha Rahim.. Shalawat serta salam senantiasa tercurah untuk kekasih Allah,Muhammad Rasulullah Shallahu 'alaihi wassalam.Allahumma Shalli wa Salim Ala Sayyidina Muhammadin wa Ala aali Sayyidina Muhammadin fi Kulli Lam Hatin wa na Fasinn bi'adadi Kulli Ma'lu Mil Lak.

"Allahumma baariklanaa di Rajab wa Sya'ban Wa Ballighna Ramadhan",Semoga Allah memberkahi kehidupan kita dibulan-bulan ini untuk berjumpa Ramadhan,Dengan segenap kesiapan ruhiyah, fikriyah,jasadiyah,maliyah dan satukan barisan raih takwa & sambut kemenangan dakwah, Intanshurullah yanshurkum wayutsabbit aqdamakum.

`*•Yaa Rabbi•*´¯)Ajarilah kami bagaimana memberi sebelum meminta,berfikir sebelum bertindak,santun dalam berbicara,tenang ketika gundah,diam ketika emosi melanda,bersabar dalam setiap ujian.Jadikanlah kami orang yg selembut Abu Bakar Ash-Shiddiq,sebijaksana Umar bin Khattab,sedermawan Utsman bin Affan,sepintar Ali bin Abi Thalib,sesederhana Bilal,setegar Khalid bin Walid radliallahu'anhumღAmiin ya Rabbal'alamin.

Kusapu saudari-saudari yang Ana cinta dgn sekuntum do’a yg Ana bisikan pelan pada Rabb-KU..

Kau yg memberikan senyuman penuh kasih dan rengkuhan terhangatmu,

kau yg memiliki kesucian hati yg tdk tercemar dgn kebencian dan iri hati,kau yg memiliki lidah yg selalu bersih,kau yg memiliki jiwa yg jujur,

kau yg mengajarkanku tentang arti sebuah keimanan,keimanan yg menghasilkan keterarahanku dalam menjalani hidup ini.

Keterarahan yg menghasilkan orientasi yg jelas dalam menapaki hidupku,kau yg begitu menjaga kesucianmu,yg diam-diam membuatku begitu iri karena sikapmu yg begitu terjaga,kau dgn lambaian jilbabmu yg begitu lembut,mengajarkan padaku bagaimana Islam telah memposisikanwanita dgn begitu mulianya,.

Kau dgn ketinggian Akhlakmu.
Menuntunku menuju Rabb-KU.

Membuatku menemukan betapa indahnya hidupku dalam cahaya Islam

Membantuku memahami sedikit demi sedikit ayat-ayat Allah yg dulu begitu ku lalaikan.

Kau yg memiliki kata-kata baik dan sikap yg santun,kau yg menyadari petunjuk Allah dan senantiasa takut pada-NYA.

Kau yg tdk pernah marah selain karena Allah,agama dan kehormatanmu

kau yg memiliki jiwa-jiwa yg bahagia,yg memiliki kematangan jiwa dan kebijaksanaan pribadi semua yg padamu perlahan

Setahap demi setahap,pada Akhirnya mampu menjangkau hatiku,ku reguk hidayah lewat sosokmu

ketika hati tak teguh dan muncul rasa ragu,kau yg menenguhkan hatiku,kau yg meluruskan langkahku,ku ceritakan semua duka.

Ku teteskan air mata ku adukan kelelahan hatiku,kejenuhan jiwaku,kusampaikan lukaku..

Kaulah wanita tercantik yg terus mengasihiku,yg terus memberikan kekuatan dalam do’a dan pengharapan padaku,

kau yg terus hingga detik ini,mengingatkanku.

Mengalirkan cinta tulusmu padaku,lewat perbuatanmu,tulisanmu,lisanmu,hatimu,lew​at do’amu…

Kaulah saudariku,yg selalu menginginkan kebaikan untukku yg selalu membantuku menuju surga-NYA,

Yg selalu mengingatkanku pada Rabb-KU.

Maka apa yg pantas aku lakukan utk wanita sepertimu,

Yg selalu menanamkan kecintaan pada kebaikan pada diri manusia…….pada mereka padaku,

selain bisikan do’a yg tulus dari bagian terdalam hatiku..

‘’Ya Rabb….
Cintai dia dgn rengkuhan Mahabbah pada-MU,lindungi dia dgn sayap-sayap Akhlak sesuai syari’at-MU.

Berkahi dia dalam detik-detik nafas utk mengharap ridho-MU..

Biarkan ia meneguk keindahan cinta-MU..

Jadikan ia bidadari surga-MU..

Do’a itu pantas utk wanita sepertimu.

Wanita tercantik milik Allah…

Terima kasih Ukhti….utk semuanya..

Uhibbuka Fillahi Ta'ala..

Dariku yg mencintai Antunna..selamanya karena Allah.

Selengkapnya Kunjungi Blog Kami SEHB http://andikaalbanjariiiyahoocom.blogspo​t.com/2011/08/wahai-engkau-ukhtina-yg-te​lah.html

♥ SEMOGA BERMANFAAT ♥

Barakallaahu fiykum wa jazzakumullah khoir

(Sebelum Engkau Halal BagiKu) https://www.facebook.com/pages/Sebelum-E​ngkau-Halal-BagiKu/138509376220354

(¯`v´¯).♥Sebelum Engkau Halal Bagiku♥.(¯`v´¯)
`·.¸.·`¸•´♥..♥♥¸•´♥♥♥ (´'`v´'`)(´'`v´'`)`·.¸.·`

ღღ ANA UHIBUKKA LADZI AHBABTANI LAHUUღღ

(¯`v´¯)♥SALAM SANTUN UKHUWAH♥.(¯`v´¯)
`·.¸.·`(´'`v´'`) ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥(´'`v´'`)`·.¸.·`
Rahsia kejayaan untuk di kongsi bersama Click Here!