INI BUKAN AHLI MLM !

Diri Sendiri

My photo
Feels the wind of change is finally blowing in his direction...happier times ahead !!! .. Behave and Benice

Sunday, June 12, 2011

Apabila Loghat Kelantan ...??

baco sapa abis ni.baru demo pehe..buleh tehe nk suko selok..kawe guling bating do-de-do-de baco..hahaha..

Kantoi 1
Gu kawe kijo hotel,dio sepatutnyo anta guest pegi airpot tapi huje pulok,dio tunggu la sapa uje berenti baru dio oyak ko guest, kawe denga dio oyak gini
“mari kita pergi encik,hujan sudah SERIK ni”

SERIK = REDA


Kantoi 2
Dulu,mase kat belaja kat kolej,kelas komputer,kawe aja gu kawe pasal komputer,doh dio slow nok teke tikuh tu,kawe kato la gini
“Ming,tunggu gapo lagi nyo, PENYEK la mouse tu” .Gu kawe pun kato,oloh,kapong molek bahaso mung,mujur mu tok oyak JIREK…

PENYET = TEKAN
JIREK / JIRIK = PIJAK

Kantoi 3
Kawan abg ipar aku kantoi ketika dinner di hotel, biasalah kan waiter akan refill air sejuk dalam gelas tu kan..
dia kata lebih kurang macam ni semasa waiter itu sedang menuang air kedalam gelasnya..
“adik, dah banyak air tu, PADAM, PADAM..” dengan muka yang selamba dan serius..

PADAM / PADE = SUDAH / CUKUP / PADAM

-(PENGGUNAAN PERKATAAN BERGANTUNG KEPADA AYAT KERANA PERKATAAN SAMA TAPI MAKSUD BERLAINAN)

Kantoi 4
kwn aku… dia nak bayar harge pulut lepa kat cafe….dia sebut
“pulut LEMPA satu”…
sepatutnya pulut panggang

LEMPA = PANGGANG

Kantoi 5
cikgu : ada berapa jenis KUTUB kat bumi
murid : dua, cikgu
cikgu : nama dua jenis kutub tersebut
murid : KUTUB AYAM dan KUTUB DAGING
*** (khutub @ kerutuk)

KUTUB / KERUTUK

Kantoi 6
cikgu: kenapa baju sekolah awak ade bintik2 hitam?
murid: Baju saya kena PERTIK SAWA cikgu.

PERTIK SAWA = BINTIK2 HITAM

Kantoi 7
ni cito aku pulok….maso mulo2 masuk kolej…gi cafe beli air dale gelas plastik mcam kat psar malam tu..pahtu maso nok bayar tuh…”kak, ada TUDUNG tak?” sambil tgn tunjuk kat atah gelas tuh….kakak tuh mulo2 tok pehe….doh aku duk tunjuk atah gelah tu dia pun kata…”ooo….penutup”….dgn muko selamba…”a ah penutup”….malu weh….hehehehe

TUDUNG = PENUTUP (TERMASUK TUDUNG SAJI )
TUDUNG = TUDUNG WANITA

Kantoi 8
kwn aku citer cara2 masak kerutup..
”mula2 panaskan minyak…masukkan bhn kisar…tumis hingga naik bau…kemudian masukkan AWAS…..”

AWAS / AWAH = PERENCAH

Kantoi 9
“saya tinggal bersama ayah, ibu, adik dan kakak. rumah saya berdekatan dengan rumah nenek. kadang-kadang rumah saya BERKUBANG…..”

BERKUBANG = BERSELERAK

Kantoi 10
Aku pernah dengar statement ni kat bank…
“hutang encik yang perlu bayar ialah dua ribu tiga ratus lima puluh ringgit point SAMAS…..”
yg ak nk sukonyo ore wak oyak tu ore cino……

SAMAS / SAMAH = 50SEN

Kantoi 11
kemarin dulu anak aku muntah atas katil, abih aa kena dkt cadar ngan toto..
smlm kitaorg tengah masukkan toto ngn cadar dlm mesin basuh..
pah, aku oyak gini dkt hubby aku ..” bang, lupa la nak ambik SAMPUL BANTAL sama..”
laki aku bantai gelak..ingatkan surat je ada sampul..bantal pun ada gak ke?

SAMPUL BANTAL = SARUNG BANTAL

Kantoi 12
peristiwa kat bandar jengka…member kelantan aku gak…..
‘BANG MINTAK SUPIK SATU’…..wakakaka…..bercakap luar tuh…

SUPIK = PLASTIK

Kantoi 13
masa aku study kat UM sewa umah kat bangsar…
ada housemate budak kedah nak pinjam motor…dia tanya mana kunci motor aku…
dengan macho nya aku jawab…’kunci motor ada dalam SORAK meja aku tu..’
hahahahha

SORAK / SOROK = LACI
SOROK = SEMBUNYI

-(PENGGUNAAN PERKATAAN BERGANTUNG KEPADA AYAT KERANA PERKATAAN SAMA TAPI MAKSUD BERLAINAN / PERKATAAN BERLAINAN TAPI MAKSUD SAMA)


Kantoi 14
masa di U mulo, ado member aku ni buleh awek bdk Johor.. mmg sokmo berigak ayat kelate time dia berkecek luar ngan awek dia tuh.. contoh paling kelakar aku igt lg masa tu dia tgh bergayut tanya khabar awek dia yg demam..

“Ayang.. camne dah “sial” ke belum demam ayang tu?” pastuh lagi.. “sori la abang x sempat call ayang, abang tidor strik (straight) td”

SIA / SIA = SIHAT / SEMBUH

DISEBUT " SIA " .. DITULIS @ DISEBUT DALAM BAHASA LUAR = " SIAL "

Kantoi 15
member citer takdih……
si A nampak ular lalu menjerit….” ular…..ular…..katak…..katak…”….

KATAK / KATOK = PUKUL / KATAK

-(PENGGUNAAN PERKATAAN BERGANTUNG KEPADA AYAT KERANA PERKATAAN SAMA TAPI MAKSUD BERLAINAN / PERKATAAN BERLAINAN TAPI MAKSUD SAMA)

Kantoi 16
ade sorang awek kelate ni kije receptionist kat hotel kawan aku kije…aritu hotel xdak api,blackout, so guest kol la hotel ,dia yg cakap
guest : ” nape takde api ni”
awek : ” maaf cik,black out.api berJENTAP”

JENTAP / JE'TAK = "MENENDANG"(BHSA PASAR)

Kantoi 17
Dalam sebuah komuter…
“abang boleh ALIH sikit tak? Saya nk duduk ETEP.”

ALIH = KETEPI
ETEP = JUGA

Kantoi 18
Ada org luar tu dia mari jalan kampung…org kmpung tu tau doh dia orng luar..
Ore luar tu g jale umoh woris dia..woris jauh2..jadi anak tuan umoh tu nak kecek luar jugak la..
Org Luar : ‘ mak ada tak? ‘
Anak Tuan Umah : ” takdi mak ada duk tanah .. dia cakap nak gi tembak, nk g beli lauk….. ”
[standard org2 kg kat kelantan..waktu2 tengahari, kalau nak beli ikan, mereka akan tunggu penjual ikan datang ngn motor kat tembak (tepi jalan ) ]

WARIS = SEDARA
DUK TANAH = DI LUAR RUMAH
TEMBAK / TEMBOK = TEPI JALANRAYA
TEMBAK = MENEMBAK

Kantoi 19
haha..aku ado kisoh saen aku dio nak beli kuih d bazar ramadhan ari tu…die beli kuih rm2 gune duet rm5 pahtu mok cik kedai tu wi balik rm 2..so dio ni oyak ar,
“mok cik cucur lagi xcukup seringgit..” mok cik ni pon oyak ar..”cucur xde dek, kalo nak kat kedai sebelah ade”.

CUCUR = BAKI

Kantoi 20
aku tringat pok sdaro aku maso gi kijo s’pore dulu
sebelum tu dia gi jale2 di johor dulu…dia skali nga saing2 dia 3 oghe
gi lah beli air….pah tu dia tanyo mokcik tu…
“kak….. PLETIM adaa ?
kakok tu ngango sapa…….saing2 dia pecoh perut dengar ” PLETIM”



Kantoi 21
tringat ado soghe saing crito maso dio baru pindoh singapore…maso tu dio skoloh rendoh lagi…ado sari tu mok dio suruh gi keda beli bare…
saing : toke…kakah sup ada?
toke : hah?? kasut? kasut tak ada…itu terompah ada la…
saing : bukannn…kakah sup la…ada ke?
toke : aiya…saya sudah cakap kasut tak ada…terompah saja ada…
saing : (balik rumoh gi tanyo mok dio kelik) ma…cino tu duk royak kasut kasut tropoh…royak nok kakah sup…duk tawar tropoh dio…
mok saing : ma tok ingak nok royak sini oghe panggel repoh sup (rempah sup)…
saing : pade pong cino tu tok pehe…

KAKAH SUP = REMPAH SUP

Kantoi 22
aritu mak mentua saya ikot balik kedah. time maghrib, suami n abah saya nak pegi surau.
mak mentua saya gi tanya kat abah saya
“ustaz nok gi balasoh doh ko?”
terkejut abah saya . “taklah mek, nak pegi belasah sape pulak ni?”

BALASOH = SURAU

Kantoi 23
membe saya cikgu,jenis pekat gler kelate tp ngajar di kL…budok2 biaso laa gege dale kelas..pastu dok tubik masuk tubik masuk..pastu dio jadi nk maroh gilo…nak marah ko budok2 tu. Dia oyak :
“awak ni kalau bising skali lagi..saya akan suruh awak TUBIK!!!”bdak2 KL hok dengar terpinga-pinga..”apa dia TUBIK cikgu?”

TUBIK = KELUAR

Kantoi 24
budak kelate:- mu gi beli timun cino kejap…
budak johor:- nk berapa?…..
budak kelate: (ngan muka confiden) mu beli daley 4-5 butir jadi ah…
pastuh budak johor tuh pegi kedai nak cari timun cina… selang beberapa minit kemudian…
budak johor: aku cari banyak kedai dah.. takde pun orang jual timun cina… apek buah tuh siap marah aku lagi.. dia kata dia tak pernah pun dengar timun cina, timun india, timun melayu….
masa tuh kitorang dah keras2 ketawa…… lepas explain kat dia yang timun cina tuh tembikai.. ngan dia2 pun ketawa besar…..

TIMUN CINA = TEMBIKAI

Kantoi 25
Sepupu aku hok duk johor balik cuti kat kg aku..pah tu gak adik aku nk tido laa skali depan tv dgn spupu johor aku tu..pah tu byk nyamuk..dio pun oyat gini..
“BANYAKNYE NYAMUK…BERBEROM-BEROM (bunyi nyamuk)…hahahaha..

Kantoi 26
Ado promoter gas mari umah aku..nk jual kepala gas untuk keselamatan gas gapo xtahu…mok aku hok interested nk beli..
pah mok aku ty laa..nk guno lagu mano ni..dio pun jawab…”mcm ni mak cik…kepala ni bawah ni mak cik CONCOS kat tong gas ni….

CONCOS / COCOH = CUCUH / SAMBUNGKAN

-(PENGGUNAAN PERKATAAN BERGANTUNG KEPADA AYAT KERANA PERKATAAN SAMA TAPI MAKSUD BERLAINAN / PERKATAAN BERLAINAN TAPI MAKSUD SAMA)

Kantoi 27
Ore kg aku duk KL, jenis tok beso kecek luar…dia ada duit besar nok g tukar keda…nok oyak guano ni nok tukar duit ni…dio kecek luar jugak…
“bang, nak tukar duit HALUS ada ?…”

KECEK = CAKAP
DUIT HALUS = DUIT KECIK / PECAH DUIT

Kantoi 28
dj radio: assalamualaikum
pendengar: wa’salam…
dj radio: bagai mana keadaan cuaca di Jeli skg?
pendengar: hujan berek-berek…..

BEREK-BEREK = SEKEJAP SEKEJAP

Kantoi 29
ada anak buah kawe jate sore bdk KL.. umur 6 thn..
comey kakloh jugok la… bila balik kg, budok2 tino pakat2 kerumun anok buah kawe tu,,
serupo ore ulu tok rajin jupo manusio..
“Eiii… comANnye… geraNnye…. nama awak sape…. tembaNnye pipi… rasa mcm nak KENGKAF jerrrr..”

KENGKAF / KEKOH = CUBIT / GIGIT
-(PENGGUNAAN PERKATAAN BERGANTUNG KEPADA AYAT KERANA PERKATAAN SAMA TAPI MAKSUD BERLAINAN / PERKATAAN BERLAINAN TAPI MAKSUD SAMA)

Kantoi 30
didi gi kl umah abg dia…abg dia suruh gi kedai beli gayung…so dia pon gi kedai..smpai kedai dia tanya tokey…
“BANG, ADA JUAL CETONG TAK?”…

cETONG = GAYUNG

Kantoi 31
ina baru balik dari shopping…rosnah tegur ina “WAH INA BARU BALIK? BALIK DARI MANA? BANYAK NYA JABIR KAT TANGAN TU”….

JABIR / SUPIK = PLASTIK
-(PENGGUNAAN PERKATAAN BERGANTUNG KEPADA AYAT KERANA PERKATAAN SAMA TAPI MAKSUD BERLAINAN / PERKATAAN BERLAINAN TAPI MAKSUD SAMA)

Kantoi 32
ada sore staf puam opis kawe, sebab dia hok paling janguk bos kawe suh dia entertain pelawat dr KL time acara makan2, ada buoh duye..
bila pelawat tu oyak, best2 durian sini, lemak.. dio jawab..
“memanglah durian sini best2, tp sy tak boleh makan byk sangat coz cepat lugal”..

JANGUK = LAWA
DUYE = DURIAN
LUGAL = MUAK

Kantoi 33
mak aku cikgu, dulu dia sokmo wat kelik buku latihan bdk2 check dumoh..
ado sekali tuh, selok dia suko.. dio tunjuk tuh so family ngilai.. ado student tuh wat ayat..
“Itik sedang menyudu air cha.. ”

ITIK SEDANG MENYUDU AIR CHA / ITIK SEDANG MINUM AIR LOPAK

Kantoi 34
Aku sedang melayan anak kawan aku bermain ditaman permainan..tetiba aku cemas sebab budak2 itu telah buat lari pecut 100 meter..
dengan pantas aku menjerit…
“Naqib…jangan lari laju2…nanti REBAS!!”
Nasib baik aku sorg je masa tu..tp aku tetap gelak sorg diri…suker selok…

REBAS / REBOH = JATUH
-(PENGGUNAAN PERKATAAN BERGANTUNG KEPADA AYAT KERANA PERKATAAN SAMA TAPI MAKSUD BERLAINAN / PERKATAAN BERLAINAN TAPI MAKSUD SAMA)

Kantoi 35
pengalaman aku, ado ore luar mai umoh tuk aku..lepas make tghari, tuk aku wi bantal ko ore tu sambil oyak gini:
” guling-guling la dulu mek… lambat lagi nok gi keda”….
terpinga2 ore tuh… mujo x guling sungguh.. kalu dok gak, pah tanoh la wehh.. rumoh tuk aku tu tinggi.

GULING-GULING = TIDUR / BARING2
-(PENGGUNAAN PERKATAAN BERGANTUNG KEPADA AYAT KERANA PERKATAAN SAMA TAPI MAKSUD BERLAINAN / PERKATAAN BERLAINAN TAPI MAKSUD SAMA)

Kantoi 36
aku selalunya kantoi tang kunci kereta….
dah terbiasa sebut…”suis keta”
ada sekali tu, aku suruh lab assistant aku gi beli barang, aku ckp ngan dia
“ambik la suis keta aku tu…bwk keta aku jer”
dia ngan muka cuak tgk aku…”napa? keta takleh start ke?”
aku jwb balik…”ye la, kalau tak ambik suis keta tu…camana ko nak start keta aku lak?”
lagi dia heran…
pastu…baru aku tersedar…..that’s kunci kereta…..
bukan suis keta

SUIS KETA = KUNCI KETA

Kantoi 37
maso saing kawe mari KL…sek2 rumoh kawe nak masok tengahhari pahtu suruh la dia gi kedai beli ikan …
saing aku : Bang ikan AYA ada?
Tokey : Ikan AYA?….ikan apa tu dik?…xde jual la
Saing Aku : Ala Bang tu ada la ikan AYA tu…(sambil tunjuk)
Tokey : oooo ni ikan tongkol la dik…
balik rumah dia bercerita gege 1 rumah dok suko ko dio..

IKAN AYA = IKAN TONGKOL

Kantoi 38
teringat maso kawe ngaji k.l mulo,
nk g beli sabun basuh.. “kak sabun SETOKOL”

SETOKOL = SEKETUL (SEBUKU)
-(PENGGUNAAN PERKATAAN BERGANTUNG KEPADA AYAT KERANA PERKATAAN SAMA TAPI MAKSUD BERLAINAN / PERKATAAN BERLAINAN TAPI MAKSUD SAMA)

Kantoi 39
Ambo sediri pun penah kena dulu, gini..
masa kursus BTN, member dorm sebelah bising, selamba je ambo tepik,
“weiii, diamla, BOSANLA
heheheh..member kelate pecoh perut suko..lorat kelantan, istilah Bosan ni ada dua maksud

BOSAN = BORING / BISING
-(PENGGUNAAN PERKATAAN BERGANTUNG KEPADA AYAT KERANA PERKATAAN SAMA TAPI MAKSUD BERLAINAN / PERKATAAN BERLAINAN TAPI MAKSUD SAMA)

Kantoi 40
so lagi, ambo tengok budok2 dok gayut di taman permainan di Putrajaya,
ambo tepikla larang takut jatuh :
” weiii, jangan bergayut kat situ, nanti jatuh, dapat FAEDAH (BULEH PEKDOH)
member aku terguling reboh suko

Kantoi Tahap Dewa
Jusuh dari kelantan, baru datang KL, duk umah sewa kawan2 dia, suatu hari dia ikut kawan dia g disko, semua kwan2 dia mabuk. Dia ckap kat kawan dia :
“berat-berat korang semua nih…..dah-dah la tuh….jom KELIK…

BERAP-BERAP = TERUK
KELIK = BALIK

sumber: http://www.renjuna.com

4 comments:

  1. lucu kawe baco nim . selok kawe suko xD terbaikk

    ReplyDelete
  2. Terbaik!lh...PANDA DEMO REKO...!

    ReplyDelete
  3. Bodo bodo je tak pandai buat cara tak pandai lol

    ReplyDelete
  4. ouhh lagu tu.. hehee.. panjang ayat,Baloq liat ceq baca,,tp sabaq nok bljr ..ye daq ,,..heeehee

    ReplyDelete

Rahsia kejayaan untuk di kongsi bersama Click Here!