INI BUKAN AHLI MLM !

Diri Sendiri

My photo
Feels the wind of change is finally blowing in his direction...happier times ahead !!! .. Behave and Benice

Friday, April 22, 2011

"Gangster" Menangis

Assalamualaikum .. Salam 1 Malaysia :)

Oke kali nie aku nak share 1 cerita .. Kejadian nie berlaku semasa dalam kelas , aku sedang mengajar budak-budak baca Iqra' dan Al-Quran .. Masa aku tengah mengajar tue , ade sorang budak nie datang dekat aku ..

Budak Lelaki :" Ustaz , ade orang datang .. "

Aku pun bangun , nak tengok la sape datang , mane tawu ade ibubapa datang nak daftarkan anak dy ke , nk bayar yuran ke .. Aku nampak ade sorang pakcik then aku pun tanya

Aku :"ye pakcik , ade ape saye boleh bantu ?"

Pakcik :"Pakcik nak buat pendaftaran .."

Aku :"boleh pakcik , duduk sekejap ye .. saye amek borang .."


5 minit kemudian ..


Aku :"baiklah pakcik , ermm bape orang yg nak di daftarkan ?"

Pakcik :"Sorang,"

Aku :"nama ?"

Pakcik :"(maaf nam di rahsiakan :D )"

Aku :"oke , umur nya ?"

Pakcik :"38tahun"

Aku :"eh .. anak pakcik da umur 38tahun ke ?"

Pakcik :"sebenarnye nak , pakcik yang nak mendaftarkan diri pakcik" (menunduk malu)..


Aku hanya terdiam dan tergamam .. betul ke yang aku dengar nie ??


Aku :"saye engatkan pakcik hendak daftarkan anak pakcik .. ermm boleh pakcik , saya akan uruskan tapi maafla kalau saye hendak bertanya dan mungkin soalan saye nie agak kurang sopan"

Pakcik :"tanyalah nak"

Aku :"kenapa pakcik nak daftarkan diri pakcik ?"

Pakcik :"sebenarnya pakcik da lama tidak membaca Al-Quran .."


Pakcik tue menunduk mungkin kerana malu dan aku ternampak air matanya jatuh membasahi baju melayunya .. Aku merasakan yang mungkin pakcik ini sudah terlalu lama tidak membaca Al-Quran ..


Aku :"hmm maaf pakcik jika tidak keberatan boleh kita cuba membaca bermula dengan Iqra ye .."


Aku bukakan Iqra' 1 di atas meja di hadapan pakcik tue ..


Aku :"saye tunjuk pakcik baca ye .."


Pakcik tue hanya mengangguk .. Aku menunjukkan huruf BA dan pakcik tue seolah-olah gagap dan susah hendak menyebut .. Dengan suara perlahan aku sebut "BA" dan pakcik tue ikut aku sebut .. Seterusnya aku tunjuk huruf ALIF , sekali lagi pakcik tue tergagap2 hendak membaca lalu menunduk dan nampak airmatanya jatuh .. Aku mula terasa macam sebak pun ade , kesian pun ade .. hmm


Aku :"bila kali terakhir pakcik membaca ?"

Pakcik :"seingat pakcik , semasa umur 12 tahun .."


Dalam hati aku , ALLAH swt saja yang mengetahuinya .. Lalu pakcik tersebut menceritakan hal dirinya ..

Pakcik :"Pakcik sebenarnya da lama tinggalakan nie semua , pakcik hidup dalam duniawi , dunia gangster .. pakcik bekas kumpulan gangster nak , keje dengan ah long .. hari-hari buat jahat sampaikan lidah nie da kelu nak sebut bismillah .. Sampailah pakcik terpikir sampai bila nak hidup dengan dosa ? last2 pakcik amek keputusan nak taubat dan pakcik bina hidup baru , kerja sebagai tukang cat .. sekarang da tua baru engat tuhan dan baru nak membaca balik "


Aku :"takpe pakcik , perlahan-lahan belajar , insyallah ALLAH swt akan bantu pakcik .. saye dulu pun lebih kurang sama macam pakcik .. Semasa saye di kolej , saye hanya sembahyang dan membaca Al-Quran bila di timpa masalah .. Bile senang saye leka , saye lupakan sembahyang dan membaca Al-Quran .. Kawan-kawan hanya mmpu menasihatkan tapi selebihnya bergantung pada diri saye sendiri .. Selepas itu baru saye sedar , langit tak selalunya cerah pakcik .. Hanya ALLAH swt yang mampu menolong saye dan sejak itu saye sedar dan mula meminta pertolongan ALLAH swt dengan sembahyang , dan membaca AL-QUran tapi sekali lagi langit tidak selalunya cerah , selepas beberapa lama kemudian , saye mula alpa dan tinggalkan semua sembahyang dan Al-Quran sehingga la makcik saye meminta pertolongan saye untuk mengajar di sini kerana tidak cukup tenaga pengajar .. Walaupun saye bekas sekolah arab tapi saye berkata dalam diri saye , saye tidak mampu mengajar Iqra dan Al-quran kerana diri saye sudah jauh menyimpang .. Biasalah pakcik, saye ini muda lagi , hanya mahu enjoy tapi ALLAH swt Maha Besar , di bukakn pintu hati saye untuk menolong dan menunaikan permintaan makcik saya .. Hari pertama saye menjejakkan kaki di kelas ini, saye terasa sebak dan saye sendiri hendak menangis kerana sudah lama tidak membaca , memegang AL-QUran dan bersembahyang kecuali di timpa masalah .. Tapi alhamdulillah saye masih engat dan kenal lagi huruf2 dan masih lagi boleh membaca cuma tajwid dan cara bacaan nya banyak sekali salah .. Ape yang saye katakan , saye di sini sambil mengajar sambil itu juga saye belajar .."


Pakcik :"pakcik malu nak belajar , da tua2 baru nak belajar .. belajar pulak dengan anak muda .. sepatutnya orang tua mcm pakcik yang mengajar anak muda macam ustaz .."(menangis teresak-esak)

Aku :"pakcik , dalam belajar tidak kira tua muda pakcik , yang penting niat nak belajar .. jgn panggil saye ustaz pakcik sebab saye berat nak pikul gelaran tue sebab saye sendiri tak sempurna untuk memikul gelaran ustaz tue .. takpelah , kalau pakcik malu jugak , nanty saye suruh ustaz lain yang ajarkan pakcik ye "

Pakcik :"terima kasih ye nak .. "

Aku :"sama-sama pakcik .. "


Pakcik tue bangun bersalam dengan aku dan kata dia akan mula kelas minggu depan .. Lepas pakcik tue pergi , aku duduk dan pikir kalau makcik aku tak minta tolong aku , mungkin aku da jadi macam pakcik tue .. fuh ! bersyukur kepada ALLAH swt sebab beri peluang kat aku lagi sekali untuk mencari jalan yang lurus walaupun pelan-pelan kayuh .. Semoga pakcik tue mendapat rahmat dan hidayat daripada ALLAH swt dan semoga kita juga di bukakan hati untuk kembali ke jalan yang benar .. amin :)

No comments:

Post a Comment

Rahsia kejayaan untuk di kongsi bersama Click Here!